Ramowy program realizacji metropolitalnych dróg rowerowych przyjęło w środę, 24 lutego, zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dokument określa tryb i zasady, w tym podział zadań, przy realizacji dróg rowerowych o znaczeniu transportowym i znaczeniu metropolitalnym.
Jak przypominał podczas sesji zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak, Metropolia ma już wykonaną koncepcję budowy pierwszego takiego połączenia: tzw. velostrady - na odcinku z Zagłębia do Katowic.
- Takie koncepcje byłyby również przygotowane dla pozostałych dużych ośrodków w ramach aglomeracji, aby stworzyć spójną koncepcję sieci velostrad. Po tej pierwszej koncepcji widzimy, że jest to możliwe i we współpracy z gminami jesteśmy w stanie ten projekt zrealizować - ocenił Karolczak.
W dokumencie odwołano się do istniejącego studium systemu tras rowerowych dla GZM, które zakreśla sieć podstawowych tras tworzoną przez 87 korytarzy, w tym 33 trasy główne, 45 drugorzędnych i 9 łączników. Łącznie na terenie Metropolii zaplanowano 1632,9 km tras głównych i drugorzędnych wraz z łącznikami.
Przyjęty ramowy program precyzuje proces inwestycyjny przy budowie dróg rowerowych, oparty o koncepcje (uszczegółowiające założenia istniejącego studium), koncentrację na funkcji transportowej dróg rowerowych, zachowanie wypracowanych standardów takiej infrastruktury i dbałość o jej przygotowanie poprzez uwzględnianie w dokumentach planistycznych oraz odpowiednie gospodarowanie gruntami.
Ramowy program zastrzega m.in., że GZM zapewnia wsparcie w procesie inwestycyjnym, jednak samodzielnie ze względu na brak kompetencji nie może występować jako inwestor takich zadań. Może natomiast zapewniać wsparcie z budżetu GZM poprzez dotacje do projektów dotyczących Metropolitalnego Systemu Tras Rowerowych.
W uzasadnieniu projektu ramowego programu napisano, że jego opracowanie wpisuje się w szersze działanie dotyczące zrównoważonej mobilności miejskiej. Nawiązał do tego w środę przewodniczący zarządu GZM, przypominając, że wykonano też już koncepcję systemu Roweru Metropolitalnego - wspólnego dla wszystkich 41 gmin członkowskich.
- W tej chwili jesteśmy na etapie konsultacji z gminami szczegółów wdrożenia tego systemu i w najbliższym czasie będziemy chcieli przedstawić mieszkańcom gotowy pomysł i projekt na wdrożenie Roweru Metropolitalnego - zadeklarował na zgromadzeniu Metropolii Karolczak.
W środę przewodniczący jej zarządu poinformował także m.in. o przyjęciu w ostatnich tygodniach strategii promocji oraz marki GZM wraz ze strategią promocji marketingowej, a także, że w najbliższym czasie ukaże się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy strategii GZM na lata 2022-2027, z perspektywą do 2035 r.
Ponadto GZM złożyła w ramach międzynarodowych konsorcjów cztery wnioski o pozyskanie środków unijnych w ramach programu Horyzont 2020 w obszarze ochrony środowiska. W środę opublikowała też raport z trzech lat działania Metropolii - udostępniony już na stronie metropoliagzm.pl.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.