Działające od ponad 30 lat przy gliwickim porcie śródlądowym Śląskie Centrum Logistyki rozbudowało swój specjalistyczny multimodalny magazyn wyrobów stalowych. Rozbudowę uzupełniło przedłużenie toru kolejowego wewnątrz magazynu i wyposażenie go w kolejną suwnicę.
Spółka Śląskie Centrum Logistyki obsługuje m.in. gliwicki port rzeczny, kolejowy i drogowy terminal przeładunkowy oraz magazyny i biura. Należy w ponad trzech czwartych do samorządu Gliwic. Przez ostatnich kilkanaście lat spółka zainwestowała w infrastrukturę, sprzęt przeładunkowy i transportowy oraz oprogramowanie ponad 130 mln zł.
Jak poinformował w środę dyrektor ds. rozwoju ŚCL Robert Goc, z końcem stycznia br. spółka dostała pozwolenie na użytkowanie swej najnowszej inwestycji. Multimodalny magazyn wyrobów stalowych został kosztem 11,94 mln zł powiększony z 4,8 tys. m kw. do blisko 7,8 tys. m kw. (wraz z przedłużeniem wewnętrznego toru kolejowego) i doposażony w nową suwnicę.
- Infrastruktura jest częścią składową usługi „Eco.Log.Stal", proponowanej producentom wyrobów hutniczych, szczególnie blach w kręgach i wyrobów płaskich, oraz przewoźnikom i spedytorom kolejowym. Zakres tych usług obejmuje dostawę wyrobów koleją, szybki rozładunek, magazynowanie oraz dystrybucję własnym transportem samochodowym na ostatniej mili - wyjaśnił Goc.
Jak zaznaczył, ukończona modernizacja umożliwia bezpieczny rozładunek całego składu kolejowego (1000 t) przewożącego blachy w kręgach stalowych - w ciągu 8 godzin lub rozładunek całego składu z blachą płaską - do 24 godzin. Pozwoliło to znacznie przyspieszyć i powiększyć przepływy towarów i uzyskać 30 proc. dodatkowej powierzchni magazynowej na wyroby stalowe.
Rozbudowany teraz specjalistyczny magazyn wyrobów stalowych oddano do użytku w 2012 r. W hali znajdują się m.in. suwnice do szybkiego przeładunku wyrobów stalowych, wewnętrzny kolejowy tor przeładunkowy, urządzenia do kontroli warunków składowania, a także pomieszczenia biurowe.
Magazyn wyrobów stalowych był jedną z szeregu inwestycji spółki w ostatnich latach. Jak wynika z jej danych, ma ona obecnie na 47,6 ha przy gliwickiej ul. Portowej ponad 30 tys. m kw. powierzchni magazynowej oraz place składowe o pojemności 70 tys. ton.
W połowie 2016 r. otwarto zbudowany kosztem ok. 25 mln zł bimodalny magazyn o powierzchni 10 tys. m kw. (obsługiwany transportem drogowym i kolejowym). Składowane lub przeładowywane są tam wyroby przemysłowe m.in. branży papierniczej, chemicznej, a także meble i sprzęt AGD.
Śląskie Centrum Logistyki rozpoczęło działalność w 1989 r. jako Śląski Wolny Obszar Celny SA. Spółkę powołano do utworzenia i organizowania wolnego obszaru celnego oraz zarządzania i administrowania portami w Gliwicach i Kędzierzynie-Koźlu. W 2002 r. jej nazwę zmieniono na obecną, a miasto wniosło teren i nieruchomości gliwickiego portu, stając się większościowym akcjonariuszem (pozostali to m.in. DB Cargo Polska oraz OT Logistics).
Spółka zatrudnia obecnie ok. 150 osób. Oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie transportu, spedycji, przeładunku oraz logistyki drogowej, kolejowej i wodnej śródlądowej. Przez teren spółki przejeżdża rocznie ok. 40 tys. wagonów kolejowych i ok. 130 tys. ciężarówek.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.