Czy górnicy należącej do Węglokoksu KWK Bobrek-Piekary Ruch Bobrek mogą dojeżdżać na pierwszą zmianę autobusem PKS z Częstochowy? Już nie. Jednak na przystanku autobusowym pod kopalnią wciąż widnieje wprowadzająca w błąd tabliczka z rozkładem jazdy. Wynika z niej, że od poniedziałku do piątku oprócz wigilii i sylwestra o godzinie 5.45 spod kopalni autobus rusza w powrotną drogę do Częstochowy.
Prawda jest jednak inna. Nie tylko pod kopalnię Bobrek, lecz w ogóle do Bytomia nie dojeżdżają już żadne autobusy dalekobieżne typu PKS. Kto nie ma samochodu, do miasta może się dostać wyłącznie koleją lub komunikacją miejską.
Jeszcze w 2004 r. z częstochowskiego dworca autobusowego wyjeżdżało sześć autobusów dziennie, dowożących górników na szychtę: dwa do kopalni w Piekarach Śląskich, jeden poranny do ZG Bytom I (późniejsza kopalnia Eko-Plus) oraz na trzy zmiany do KWK Centrum. Były to kursy ogólnodostępne. Z biegiem lat redukowano ich liczbę. Gdy KWK Centrum przestała fedrować, ostatni poranny kurs wydłużono pod kopalnię Bobrek. Autobusy PKS Częstochowa przestały kursować tam 1 czerwca 2019 r., a nieaktualna tabliczka pozostała.
Obecnie Bytom jest największym w Polsce miastem pozbawionym dalekobieżnej komunikacji autobusowej. W minionych dwóch latach zlikwidowane zostały ostatnie linie przebiegające przez to miasto. I tak 5 marca 2019 r. przestał kursować PKS Kłodzko na trasie Kudowa-Zdrój - Bytom – Zakopane. Z początkiem czerwca 2019 r. częstochowski PKS zlikwidował nie tylko kurs do kopalni Bobrek, lecz także drugi, z Częstochowy przez Bytom do Katowic. Od 17 marca 2020 r. nie kursują autobusy na trasie Sosnowiec – Bytom – Kudowa-Zdrój. W sierpniu 2020 r. firma Eurozebra zaprzestała kursów na trasie Tarnowskie Góry – Bytom – Zakopane.
Natomiast 1 listopada 2020 r. ostatni autobus odjechał z Bytomia przez Kraków do Polańczyka. Linia Bytom-Polańczyk miała być potem wznowiona, ale kilka tygodni później przewoźnik zrezygnował z tego zamiaru.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.