Budowę lokalnej zachodniej obwodnicy Zawiercia zakończył miejscowy samorząd. Cała zbudowana w ciągu ostatniej dekady obwodnica umożliwia przejazd w osi północ-południe z drogi wojewódzkiej nr 791 do drogi 796 z pominięciem centrum miasta; udostępnia też tereny przemysłowe i inwestycyjne.
O oficjalnym zakończeniu budowy ostatniego etapu zachodniej obwodnicy - ronda łączącego ją z ul. Obrońców Poczty Gdańskiej (DW 796) poinformował w piątek, 18 grudnia, rzecznik zawierciańskiego magistratu Patryk Drabek. Niedaleko na południe od tego ronda, na drodze nr 796 powstanie węzeł z południową obwodnicą Zawiercia i sąsiedniej Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78, realizowaną już przez GDDKiA.
Podczas uroczystości otwarcia nowego ronda prezydent Zawiercia Łukasz Konarski akcentował, że lokalna zachodnia obwodnica Zawiercia to jedna z najważniejszych drogowych inwestycji w tamtejszym powiecie ostatnich lat. Jak przypomniał, koncepcja zachodniej obwodnicy pojawiła się w 2006 r., a budowa jej pierwszego etapu - ronda na DW 791 - rozpoczęła się w 2011 r.
- Przez te lata wszyscy prezydenci miasta systematycznie budowali z roku na rok tę obwodnicę - podkreślił Konarski.
Podsumował, że cała budowa kilkumetrowej drogi kosztowała ok. 34 mln zł, z czego 12 mln zł udało się pozyskać z różnych źródeł zewnętrznych.
Także do budowy ostatniego ronda na obwodnicy pozyskano ponad 1 mln zł dofinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych w ramach naboru wniosków na 2020 r. Z kolei środki Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych pokryły wkład własny do tej inwestycji w wysokości 1,29 mln zł.
Lokalny samorząd akcentuje, że obwodnica zachodnia pozwoli na bezpieczny dojazd ciężarówek do terenów inwestycyjnych i wpłynie na zmniejszenie ruchu m.in. w północnej dzielnicy Zawiercia - Marciszowie. Droga może też być istotna dla potencjalnych inwestorów, którzy zdecydują się na wybudowanie w mieście kolejnych zakładów produkcyjnych.
Dodatkowo gmina wykonała drogę od ronda przy ul. Obrońców Poczty Gdańskiej do wjazdu na tereny przemysłowe (koszt blisko 536 tys. zł, przy dofinansowaniu z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych blisko 500 tys. zł).
Kilkaset metrów na południe od nowego ronda przy ul. Obrońców Poczty Gdańskiej znajdzie się węzeł Kuźnica łączący drogę nr 796 z projektowaną obecnie dwujezdniową obwodnicą Zawiercia i Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78.
Projekt i budowę dłuższego, zachodniego odcinka tej inwestycji - o długości 16,7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamówiła w grudniu ub. roku. Wartą 414,7 mln zł brutto umowę zawarto z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Termin realizacji wynosi 37 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych.
W styczniu br. podpisano natomiast umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla krótszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (ponad 7,6 km między zawierciańskimi dzielnicami Kromołów i Żerkowice).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.