Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, wraz z następującą w niedzielę, 13 grudnia, zmianą rozkładu jazdy pociągi pasażerskie nie wrócą na trasę do Wisły Głębce. Decyzja została podjęta niemal w ostatniej chwili, a powodem są przedłużające się prace remontowe na odcinku Zabrzeg - Skoczów.
Pociągi do Wisły ruszą najwcześniej w styczniu. Nieprzyjemnych niespodzianek dla pasażerów w nowym rozkładzie jest więcej. Całkowicie wstrzymany zostaje ruch pociągów pasażerskich na liczącym ponad 5 km odcinku Kraków Płaszów - Kraków Olsza. Ta druga stacja całkowicie znika więc z rozkładu. W nowym rozkładzie pociągów nie ma też na liczącej 55 km trasie Laskowice Pomorskie - Szlachta - Czersk, gdzie dotąd kursowały cztery razy. Zlikwidowane zostają też wszystkie połączenia na 39-kilometrowym odcinku Bydgoszcz Wschód - Chełmża oraz jedyny pociąg, przejeżdżający 25-kilometrową trasę Wierzchucin - Szlachta w Borach Tucholskich.
Wcześniej bez rozgłosu zakończono ruch pasażerski na paru innych trasach: 18 marca 2020 r. ostatnie pociągi pasażerskie pokonały liczącą 78 km linię Toruń Wschodni - Lipno - Sierpc, a 31 lipca 2020 r. rano pociąg pospieszny Korsarz jako ostatni przejechał trasę z Gliwic do Bytomia.
Tym samym wydłuża się lista tras kolejowych, na których zaprzestano ruchu pasażerskiego. Wystarczy przypomnieć, że 10 grudnia 2011 r. ostatnie pociągi osobowe pokonały trasę Tarnowskie Góry - Zawadzkie, niecałe dwa lata później ustał ruch pasażerski na linii Włoszczowice - Chmielów - Tarnobrzeg, w połowie grudnia 2013 r. zniknęła z rozkładu licząca 66 km trasa Rzepin - Międzyrzecz. Osobliwie fetowano zamknięcie ruchu na 61-kilometrowej linii Jelenia Góra - Zebrzydowa, gdyż 11 grudnia 2016 r. przejechał tą trasą pociąg noszący oficjalną nazwę Ostatni Leniwiec. Kilkanaście dni później ustał ruch pociągów na trasie Szymany - Wielbark na Mazurach.
Pasażerów czekają też dobre informacje. Konkurentką warszawskiego dworca centralnego zostaje Bielawa Centralna - nowy przystanek kolejowy u podnóża Gór Sowich. Zaplanowano na nim postoje pociągów z Bielawy Zachodniej m.in. do Kłodzka, Legnicy i Dzierżoniowa.
W zagłębiu wałbrzyskim oddany zostaje do użytku nowy przystanek Wałbrzych Centrum. Usytuowano go tuż obok dawnej KWK Thorez, obecnie Centrum Sztuki i Nauki Stara Kopalnia. Postulaty utworzenia w tym rejonie przystanku podnoszone były jeszcze wtedy, gdy kopalnia prowadziła wydobycie. Z przystanku koło Starej Kopalni dojechać można do Kudowy-Zdroju, Poznania czy Szklarskiej Poręby. Z peronów do wejścia do kopalni jest około sześciuset metrów.
Zmiany wprowadzono też na trasie z krakowskiego lotniska do kopalni w Wieliczce. Wraz z nowym rozkładem jazdy nadal będą zastępcze autobusy w relacji Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny, jednak z zapewnioną przesiadką na pociąg w stronę lotniska. Dotychczas część autobusów kończyła tylko bieg w Krakowie Głównym.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.