Linia kolejowa nr 273, zwana w przeszłości nadodrzańską magistralą węglową, przechodzi od ponad dziesięciu lat modernizację. Wkrótce obejmie ona newralgiczny punkt, jakim jest kolejowy most zwodzony nad Regalicą, odnogą Odry w Szczecinie.
W listopadzie wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla przebudowy linii kolejowej nr 273. Dotyczy ona liczącego około 4 km odcinka na terenie Szczecina. Przebudową objęty zostanie odcinek linii na północ od zlikwidowanego przystanku pasażerskiego Szczecin Klucz, poprzez stację Szczecin Podjuchy, most nad Regalicą aż poza posterunek kolejowy Szczecin Port Centralny SPA .
- Inwestycja, która dotyczy zwodzonego mostu kolejowego na Regalicy, jest w całości realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie. PKP Polskie Linie Kolejowe SA jako zarządca infrastruktury kolejowej, partycypują w kosztach inwestycji kwotą około 140 mln zł, przeznaczoną m.in. na powstanie drugiego toru na nowym moście oraz budowę nowej infrastruktury, w tym przebudowę stacji Szczecin Podjuchy. Inwestycja zakłada częściowy demontaż starego mostu. Po jej zakończeniu stary most zostanie wyłączony z eksploatacji, a ruch pociągów będzie odbywał się po nowym, dwutorowym moście, który zostanie wybudowany obok starego. Pociągi będą przejeżdżały przez niego bez opuszczania pantografów. Nowy most będzie posiadał stalową konstrukcję kratownicową oraz podpory z żelbetonu. Obecnie maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich wynosi 110 hm/h, a dla pociągów towarowych 70 km/h. Po zakończeniu inwestycji będzie to odpowiednio 120 km/h i 90 km/h - objaśnia Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Linia kolejowa nr 273 łączy Wrocław ze Szczecinem przez Głogów, Kostrzyn nad Odrą i Gryfino. Ma ona duże znaczenie w ruchu towarowym, przebiegając przez Lubińsko-Głogowski Okręg Miedziowy oraz bezpośrednio obok elektrowni Dolna Odra w Nowym Czarnowie. W minionych latach podniesiono prędkość na tej trasie na wielu odcinkach.
Uciążliwości dla przewoźników kolejowych i rzecznych powoduje od lat funkcjonowanie mostu nad Regalicą. Jeszcze kilka lat temu był on wyłączany z użytku w każdą pierwszą środę miesiąca. Wówczas pociągi do stacji Szczecin Główny oraz do portu w Szczecinie muszą jeździć objazdem ze zmianą czoła na stacji Szczecin Dąbie.
- Harmonogram otwierania mostu na Regalicy jest ustalany z każdą korektą rozkładu jazdy i przesyłany do wiadomości Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie. Podczas rozkładu obowiązującego od 8 listopada do 12 grudnia 2020 r., most w celu umożliwienia przepłynięcia statków, jest otwierany dziesięć razy na dobę. Od około dwóch lat konserwacja mostu wykonywana jest raz w miesiącu, w porze nocnej. Takie rozwiązanie nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Ewentualne zmiany w kursowaniu pociągów na odcinku Szczecin Podjuchy - Szczecin Port Centralny będą ustalane po wyborze wykonawcy inwestycji - informuje Bartosz Pietrzykowski.
Na linii nr 273 istnieje kilka mostów kolejowych przez Odrę. Oprócz tego nad Regalicą, również na moście między Brzegiem Dolnym a Księginicami czynny jest tylko jeden tor. Dwutorowy jest most koło Nietkowic i Czewieńska, który też zostanie poddany przebudowie. Prócz tego w ciągu linii nr 273 znajduje się most nad rzeką Wartą w Kostrzynie nad Odrą.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.