- Do września 2021 r. niespełna 500-metrowy odcinek ul. Małachowskiego w ścisłym centrum Sosnowca ma zmienić się w miejski deptak - z zachowaniem jednokierunkowego ruchu tramwajów. W czwartek Tramwaje Śląskie i miasto podpisały umowę na wykonanie inwestycji.
To kolejny przykład współpracy przy inwestycjach miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz działającej na terenie GZM samorządowej spółki Tramwaje Śląskie. Od kilku lat coraz częściej miasta i tramwajarze uzgadniają wykonanie kompleksowych prac, a następnie wspólnie wybierają wykonawcę i zamawiają prace, łącząc środki.
W tym wypadku jednak roboty w części tramwajowej i drogowej nie będą jednak prowadzone w jednym czasie, a po sobie - w oddzielnych kontraktach. - Będziemy współdziałać z Tramwajami Śląskimi przy tej inwestycji, ponieważ chcemy kompleksowo zmienić oblicze tej części ulicy - zapewnił cytowany w czwartkowej informacji TŚ i Sosnowca prezydent tego miasta Arkadiusz Chęciński.
- Poza pracami zleconymi przez spółkę, my przebudujemy skwery i architekturę w rejonie tej ulicy, a także fragmenty ul. Kościelnej i Targowej, czyli handlowych ulic krzyżujących się z ul. Małachowskiego - uściślił Chęciński.
Prezes TŚ Bolesław Knapik przypomniał, że inwestycja będzie kontynuacją przebudowy wykonanej w poprzednim unijnym projekcie inwestycyjnym spółki, kiedy zmodernizowano fragment ul. Małachowskiego od ronda Zagłębia Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Mościckiego.
- Wówczas ten fragment ulicy zyskał zupełnie nową jakość, nie tylko pod względem tramwajowym. Jestem przekonany, że po zrealizowaniu naszych robót i prac miejskich, mieszkańcy Sosnowca zyskają nową, przyjazną pieszym przestrzeń miejską z nowoczesną i komfortową komunikacją tramwajową - ocenił Knapik.
Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Małachowskiego od ul. Mościckiego do ul. 3 Maja obejmie odcinek ok. 400 m jednotorowej linii tramwajowej. Nowe torowisko wybudowane zostanie w śladzie dotychczasowego, jednak w nowoczesnej konstrukcji płyt prefabrykowanych z elastycznym montażem szyn w komorach z wykorzystaniem mas zalewowych.
Zmodernizowany zostanie też m.in.: układ zasilania, sieć trakcyjna i system oświetlenia ulicznego, a przebudowa obejmie też przystanek i instalacje podziemne. Realizacja prac torowych ma potrwać 10 miesięcy, zatem roboty powinny zakończyć się we wrześniu 2021 r. Wartość zamówienia TŚ to 6,2 mln zł netto (7,6 mln zł brutto).
Będą to też kolejne już prace przy torowiskach tramwajowych w Sosnowcu. Niedawno zaczęła się zakontraktowana wiosną br. budowa liczącego ok. 4 km przedłużenia linii nr 15 na osiedlu Zagórze. Tramwajowa spółka planuje też w przyszłym roku ogłosić przetarg na prace wzdłuż ul. Wojska Polskiego.
Przewidziane do odnowienia lub budowy odcinki sieci tramwajowej w tym mieście są jedną z większych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt oszacowano początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.