REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
1 listopada 2020 12:00 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 4.2 tys. odsłon

Plan odbudowy linii kolejowej Bytom - Ruda Śląska Chebzie

Wiadukt ul. Zabrzańskiej w Bytomiu nad dawną trasą kolejową Ruda Chebzie - Bytom Bobrek. W tym rejonie miałby powstać przystanek kolejowy Bytom Zabrzańska
fot: Tomasz Rzeczycki

W 2021 r. mają ruszyć prace nad odbudową linii kolejowej Bytom Bobrek - Ruda Chebzie. To część dawnej trasy łączącej Rudę Kochłowice z Bytomiem Karbiem. Południowy fragment tej trasy w granicach Rudy Śląskiej nie został przewidziany do odtworzenia.

Odcinek Bytom Bobrek - Ruda Chebzie stanowi fragment kolejowej arterii północ - południe, przebiegającej niegdyś przez całą Rudę Ślaską i południowe dzielnice Bytomia. Przed drugą wojną światową, gdy Bytom leżał w granicach Niemiec, tędy kursowały polskie pociągi korytarzowe z Tarnowskich Gór do Rudy Chebzia. Trasa dawała też najkrótszą możliwość wywozu węgla z rudzkich kopalń w kierunku Tarnowskich Gór i Lublińca. Po wojnie jej znaczenie zaczęło spadać. Do tego stopnia, że dawny odcinek pomiędzy posterunkiem odgałęźnym Kuźnica - położonym już na terenie Bytomia - a rejonem stacji Bytom Bobrek, w nomenklaturze kolejowej nie posiada swojego numeru. Tymczasem niemal wszystkie zlikwidowane linie normalnotorowe w Polsce zachowały nadany im kiedyś numer.

Od strony formalnej będziemy mieć więc do czynienia z budową nowej łącznicy.

- Budowa łącznicy kolejowej między Bytomiem a Rudą Śląską jest zawarta w koncepcji Kolei Metropolitalnej. Bytom wraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i Rudą Śląską w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej  „Kolej Plus” złożył do PKP PLK SA formularz zgłoszenia projektu ,,Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowej łącznicy Kuźnica - Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie - Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska". Okres realizacji projektu przewidziany jest na lata 2021-2028. Bytom jest "liderem projektu" - opisuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Linia 189 Ruda Śląska Chebzie – Zabrze Biskupice do września 1966 r. wykorzystywana była w ruchu pasażerskim, potem już tylko w towarowym. Wymagający odbudowy brakujący odcinek torów między dawnym posterunkiem Kuźnica a Bytomiem Bobrkiem wynosi około 1800 m. Przed wojną przystanek kolejowy w Bytomiu Bobrku był dwupoziomowy (podobnie jak obekopalni Bobrek z Rudy Śląskiej.

Zamiast tego mają powstać dwa inne przystanki. Jeden to Ruda Orzegów - tam już pociągi w przeszłości zatrzymywały się. Drugi to zupełnie nowy przystanek Bytom Zabrzańska w dzielnicy Bobrek, w rejonie skrzyżowania ulic: Wytrwałych, Zabrzańskiej i Ustronie. Po dawnej linii kolejowej został tam wykop, zarośnięty pokrzywami i chaszczami.

Zapowiadaną inwestycję lansuje się jako próbę utworzenia nowego połączenia kolejowego Bytomia z Rudą Śląską, Zabrzem i Gliwicami. Jednak żeby pociągi z Bytomia mogły tą trasa dotrzeć do Zabrza i Gliwic, musiałyby na stacji Ruda Chebzie zmieniać kierunek jazdy. To przy dzisiejszych przepisach może wydłużyć jazdę nawet o 7 do 10 min. Sensowniejsze byłoby wykorzystanie nowej trasy jako alternatywnego połączenia Bytomia z Katowicami przez Rudę Orzegów.

Latem 1935 r. bezpośrednie pociągi z Bytomia do Chebzia tę liczącą 8 km trasę pokonywały w 23 min. W 2020 r. autobus ZTM Katowice linii 121 z dworca w Bytomiu do ronda w Chebziu jedzie 26 minut. We wspomnianym przedwojennym rozkładzie pociąg z Bytomia do Orzegowa jechał 19 minut. Teraz autobus linii 146 na przejechanie z Bytomia do Orzegowa potrzebuje od 21 do 23 min. Łatwo wywnioskować, że w razie odbudowy linii współczesne pociągi znacznie szybciej pokonają tę trasę, niż przedwojenne parowozy.

Trochę szkoda, że nie planuje się odtworzenia dalszej części trasy od Chebzia do Kochłowic. Miasto Ruda Śląska popiera bowiem reaktywację połączeń pasażerskich na przebiegającej tamtędy trasie Gliwice - Katowice przez Rudę Kochłowice, Zabrze Makoszowy.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • OLWKC
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nowy dyrektor w kopalni
25 listopada 2024
32.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]