Obowiązkowe strefy czystego transportu w dużych miastach, możliwość tworzenia pasów na drogach dla elektryków, a także ułatwienia w instalacji punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych - to niektóre z rozwiązań, które zdaniem MKiŚ mają przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce.
W poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu noweli ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt miałby zostać przyjęty przez rząd w pierwszym kwartale 2021 roku.
Jak wyjaśniono, nowe przepisy będą implementować przepisy unijne, jak i zalecenia resortu klimatu i środowiska dot. elektromobilności.
Nowe przepisy doprecyzują m.in. zasady tworzenia stref czystego transportu. Zgodnie z nowymi przepisami wyznaczenie takich stref będzie obowiązkowe w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Takie strefy będzie można tworzyć we wszystkich gminach, niezależnie od liczby osób w nich mieszkających. Zgodnie z projektem, wprowadzone mają zostać specjalne oznakowania dla pojazdów, które będą mogły poruszać się w takich strefach.
Jak przekonuje resort klimatu i środowiska, nowe prawo pozwoli też w przejrzysty i sprawny sposób tworzyć uprzywilejowane pasy ruchu dla autobusów i pojazdów elektrycznych na drogach szybkiego ruchu w miastach, w miejscach gdzie występują stałe utrudnienia w jego płynności. W ten system mają być wciągnięte samorządy oraz GDDKiA.
Projekt regulować ma również procedurę mającą na celu instalację w budynkach wielorodzinnych punktów ładowania. Projekt określi w jakich sytuacjach wspólnota bądź spółdzielnia mieszkaniowa będzie mogła odmówić instalacji prywatnego punktu poboru energii przez mieszkańca oraz przyłączenia go do sieci poprowadzonej w nieruchomości. W nowych przepisach pojawić się ma przepis mówiący o konieczności przeprowadzania ekspertyz dotyczących możliwości przyłączeniowych budynku, tak by np. wspólnota mieszkaniowa musiała wyrazić zgodę na instalację punktu, w przypadku gdy moce przyłączeniowe w budynku na to pozwalają.
W wykazie prac legislacyjnych czytamy ponadto, że nowe przepisy pozwolą także na zwolnienie z opłat drogowych i środowiskowych dla pojazdów niskoemisyjnych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t (samochody ciężarowe i autobusy).
Po zmianie przepisów rozszerzone zostaną uprawnienia inspektorów UDT o możliwość przeprowadzania kontroli okresowych i doraźnych. "Uprawnienia kontrolne dla UDT zostaną poszerzone o możliwość przeprowadzania kontroli doraźnych w przypadku podejrzenia wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa użytkowników, z uwagi na awarie lub uszkodzenia powstałe w trakcie eksploatacji stacji oraz punktów ładowania" - wyjaśniono.
Projekt przewiduje ponadto obowiązek uzyskiwania indywidualnych kodów identyfikacyjnych dla operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania i dostawców usługi ładowania.
Nowe przepisy - jak dodano - mają upowszechnić także carsharing, czyli krótkoterminowy najem samochodów. Użytkownicy korzystający z takich pojazdów mają być np. zwolnieni z opłat za parkowanie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.