Strona czeska początkowo obawiała się odbudowy transgranicznego odcinka toru i wpuszczania na swój teren transportów z melafirem. Polscy przewoźnicy samochodowi poradzili sobie z zakazem wjazdu ciężarówek, rejestrując swoje pojazdy jako ciągniki siodłowe. W efekcie otoviccy samorządowcy doszli do wniosku, że nie da się zatamować dostaw z polskiego kamieniołomu. Jak podał serwis naszesudety.pl, możliwością odbudowy linii Tłumczów - Otovice zajmuje się Komisja Rozwoju Wsi czeskiego senatu, a na początku września odbyło się spotkanie przedstawicieli stron z Polski i Czech.
Sprawą zainteresowani są też włodarze gminy Radków, na terenie której leży Tłumaczów, dostrzegając pozytywny aspekt odbudowy bocznicy kolejowej, który przyczynił się do poprawy stanu dróg w gminie.
- Gmina Radków jest przychylna i wspiera pomysł odbudowy odcinka linii kolejowej z Tlumaczowa do Otovic. W sprawie odbudowy tego odcinka prowadzone były rozmowy z firmą Regnars Sp. z o.o. - właścicielem jednej z działek oraz marszałkiem województwa dolnośląskiego. Zdecydowanie zmiana klasyfikacji trasy z bocznicy kolejowej na linię kolejową w celu wprowadzenia ruchu pociągów pasażerskich jest wskazana ze względu na stworzenie alternatywnej trasy dla pociągów łączących Kłodzko z Wałbrzychem, ze względu na zły stan obiektów mostowych oraz tuneli na istniejącej trasie Kłodzko - Wałbrzych – informuje Jan Bednarczyk, burmistrz miasta i gminy Radków.
Aby melafir z Tłumczowa mógł być wożony do Czech torami, nie wystarczy sama odbudowa odcinka granicznego.
- Potrzebny byłby remont toru od Otovic do Broumova, tam ruchu nie ma od dłuższego czasu. Wszystko zależy od tego, jakie by były perspektywy ruchu towarowego. Bo do ruchu pasażerskiego generalnie się dopłaca - mówi dr hab. Jacek Potocki z Katedry Zarządzania Strategicznego i Logistyki na Wydziale Ekonomii, Zarządzania i Turystyki wrocławskiego Uniwersytetu Ekonomicznego w Jeleniej Górze.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.