Ośmiokilometrowy odcinek linii kolejowej nr 327 Ścinawka Średnia – Radków został pod koniec wiosny 2020 r. przejęty od PKP SA przez samorząd województwa dolnośląskiego. Włodarze gminy Radków, na terenie której znajduje się ta rozebrana linia, uważają, że powinna ona tak jak w przeszłości służyć do wywozu urobku z kopalni odkrywkowej piaskowca w Górach Stołowych, położonej powyżej Radkowa.
- Zdecydowanie wywóz urobku powinien odbywać się drogą kolejową, jednak oprócz ruchu towarowego na wskazanej trasie warto byłoby odtworzyć połączenia pasażerskie - uważa Jan Bednarczyk, burmistrz Radkowa.
Początki kopalni piaskowca w Radkowie sięgają 1883 r. Urobek z tutejszego kamieniołomu wykorzystano, budując Górnicze Centrum Rehabilitacji Leczniczej i Zawodowej Repty w Tarnowskich Górach, a także wznosząc budowle w Hamburgu, Berlinie czy Częstochowie. Przez dziesięciolecia wywóz urobku odbywał się koleją. Jednak w 1988 r. linia została uznana przez PKP za nierentowną, a w 1999 r. rozebrano tor.
Województwo dolnośląskie przejęło od PKP SA zlikwidowaną trasę z myślą o ewentualnym wznowieniu ruchu pasażerskiego. Do tego potrzebna jest odbudowa. Czy trasą pojedzie także urobek z kopalni - nie wiadomo.
- Odkąd powstał Park Narodowy Gór Stołowych, deklaracje dyrektora Parku były takie, że Park będzie dążył do zamknięcia tego kamieniołomu. Skoro jednak kamieniołom funkcjonuje, to najlepiej kamień wywozić koleją. Linia miałaby też jakieś znaczenie turystyczne, pod warunkiem innego rozwiązania układu torowego w Ścinawce Średniej. Poza tym rozebrany został wiadukt kolejowy nad drogą ze Ścinawki Średniej do Nowej Rudy. Sens miałoby to tylko wtedy, gdyby uruchomić bezpośrednie pociągi z Kłodzka do Radkowa - mówi dr hab. Jacek Potocki z Katedry Zarządzania Strategicznego i Logistyki na Wydziale Ekonomii, Zarządzania i Turystyki wrocławskiego Uniwersytetu Ekonomicznego w Jeleniej Górze.
Linia kolejowa nr 327 na odcinku ze Ścinawki Średniej do Radkowa uruchomiona została w sierpniu 1902 r. Była to trasa jednotorowa niezelektryfikowana. Rozebrano ją na początku sierpnia 1999 r. Niemal dwadzieścia lat później, 29 kwietnia 2019 r. linia ta została przejęta przez samorząd dolnośląski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.