Czy nadodrzańska magistrala węglowa przystosowana zostanie do prędkości 160 kilometrów na godzinę? Odpowiedź na to pytanie ma dać studium wykonalności odcinka Wrocław Grabiszyn – Rzepin, przebiegającego przez tereny województw dolnośląskiego i lubuskiego. Efekty prac studialnych mają być znane w połowie 2021 r.
Linia kolejowa nr 273 łącząca Wrocław ze Szczecinem przez Zagłębie Miedziowe i Kostrzyn nad Odrą zwana była w przeszłości nadodrzańską magistralą węglową lub krócej - Nadodrzanką. To tędy przez lata kierowane były składy z węglem w kierunku elektrowni Dolna Odra w Nowym Czarnowie koło Gryfina oraz do portów w Szczecinie i w Świnoujściu. Trasa wykorzystywana jest także m.in. do transportu ropy naftowej czy rudy miedzi.
Niedoinwestowana linia jeszcze nie dawno znajdowała się w bardzo złym stanie. Jeszcze w 2010 r. pociągi osobowe relacji Kostrzyn - Wrocław pokonywały ten liczący 255 km odcinek w czasie aż sześciu godzin. Prowadzone w kolejnych latach odcinkowo prace pozwoliły na skrócenie czasu jazdy i wprowadzenie na tę trasę w grudniu 2016 r. całorocznych pociągów pośpiesznych.
- Opracowywane jest studium wykonalności na odcinek Wrocław Grabiszyn – Rzepin. Dokument pozwoli na określenie zakresu prac, jakie miałyby zostać wykonane i ich przybliżone koszty. W zakresie studium będą rozpatrywane również kwestie ewentualnej przebudowy mostu w Brzegu Dolnym i związanego z tym uruchomienia drugiego toru na odcinku Księginice - Brzeg Dolny oraz plany budowy nowych przystanków. Studium ma zostać opracowane do połowy 2021 r. - informuje Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA we Wrocławiu.
Umowa na opracowanie dokumentacji przedprojektowej odcinka ciągu C-E 59 Grabiszyn – Rzepin została podpisana 17 września 2019 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm z liderem IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o.
W ramach przygotowywanej dokumentacji przedprojektowej i prowadzonych analiz technicznych zakłada się punktową korektę układu. Ma ona dostosować przebieg linii do zakładanego podniesienia prędkości oraz do obowiązujących przepisów technicznych. Rozpatrywane będzie ewentualne dostosowanie linii kolejowej nr 273 do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100km/h dla pociągów towarowych. Prócz tego oraz przedmiotem analiz będzie dostosowanie odcinka linii kolejowej nr 273 do przyjmowania pociągów o długości 750 m. Podwyższenie prędkości będzie możliwe także na terenie Zagłębia Miedziowego, gdyż linia 273 biegnie poza terenami narażonymi na szkody górnicze.
Wśród zagadnień objętych pracami studialnymi znalazła się też modernizacja nawierzchni torowej w torach szlakowych i głównych zasadniczych, remont lub przebudowę obiektów inżynieryjnych, modernizację urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego, sieci trakcyjnej oraz elektroenergetyki, przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, jak również dostosowanie peronów dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Na linii 273 miałby pojawić się nowy przystanek Brzeg Dolny Zachodni. Ma on być utworzony w tym mieście w pobliżu skrzyżowania ul. 1 Maja z Alejami Jerozolimskimi.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.