Leżący na pograniczu Bytomia i Zabrza nieczynny wiadukt kolejowy nad drogą krajową nr 88 przeznaczony został do rozbiórki. Bocznica, z której dawniej korzystała KWK Miechowice i EC Miechowice, ma zostać rozebrana. Wiadukt i nasyp nie podzielą więc losu niektórych innych tego typu konstrukcji, przekształconych na ścieżki spacerowe czy rowerowe. Władze Bytomia nie mają wobec niego takich planów.
- Nie widzimy potrzeby zachowania wiaduktu nad DK88 w celu wykorzystania go w celu przeprowadzenia ruchu. Ponadto pod wiaduktem jest zaniżona skrajnia pionowa, co powoduje częste kolizje z pojazdami nie stosującymi się do oznakowania pionowego. Warto dodać, że Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu nie otrzymywał żadnych informacji dotyczących złego stanu technicznego wiaduktu - informuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Wiaduktem prowadzi tor, łączący linię kolejową Bytom - Wrocław z Elektrociepłownią Miechowice. Dawniej tędy można też było dojechać do zlikwidowanej Kopalni Węgla Kamiennego Miechowice. Przetarg dotyczący likwidacji wiaduktu rozpisała Spółka Restrukturyzacji Kopalń w Bytomiu. Rozbiórka oznaczać będzie w przyszłości całkowity brak możliwości dowozu koleją węgla i zaopatrzenia do miechowickiej elektrociepłowni.
- To dziwne, że tor już od dawna nie jest używany. Wiadukt wygląda dość kiepsko i wymagałby poważnego remontu, a nie likwidacji. Transport na usługach takiego zakładu to nie tylko dostawy węgla, ale kilku jeszcze innych komponentów, m.in. kamień wapienny, kwas i ług, mazut, wapno hydratyzowane, sorbent, ewentualnie biomasa, a także odwóz żużla, popiołu, gipsu budowlanego. Jeśli to wszystko dzisiaj jeździ samochodami, to trzeba tylko... "przyklasnąć" - uważa pragnąca zachować anonimowość osoba z branży.
W Bytomiu była już przykład wykorzystania śladu dawnej towarowej linii kolejowej do innych celów. W dzielnicy Rozbark śladem wąskotorówki utworzono ścieżkę spacerową koło dawnych warsztatów naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W ciągu tej linii, w miejsce rozebranego wcześniej wiaduktu nad ul. Siemianowicką zbudowano nowy mostek dla pieszych. Taki scenariusz nie jest przewidywany w stosunku do wiaduktu nad drogą krajową nr 88, czyli szosą łączącą Bytom z Gliwicami i autostradą A4.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.