Wczasach PRL nazywana była Nadodrzańską Magistralą Węglową. Dzisiaj nadal ruch towarowy jest na niej większy od pasażerskiego, jednak nie z samego węgla żyje ta trasa. Przewozi się nią np. także rudy miedzi z kopalń KGHM, a i węgiel wożony jest nie tylko nad morze, lecz i z portów w głąb kraju.
Licząca niemal półtora wieku trasa Wrocław - Szczecin, czyli linia kolejowa nr 273, przechodzi od kilku lat ważne zmiany modernizacyjne. Mają one usprawnić zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy.
- W tym roku na linii 273 zakończone zostały prace na stacji w Zielonej Górze wartości 29,5 mln zł. W poprzednich latach na stacji tej przebudowano tory, perony, przedłużono przejście podziemne pod torami na północą stronę miasta oraz przebudowano wiadukt kolejowy nad ul. Batorego. Na stacji w Głogowie od marca podróżni mogą korzystać z dwóch wind do peronów nr 1 i 2. Urządzenia są przy odnowionej kładce łączącej budynek dworca z peronami. Na stacji jest wygodniej, bezpieczniej i bardziej estetycznie. Wartość prac to 4,4 mln zł, ze środków budżetowych - informuje Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA we Wrocławiu.
Obecnie na Nadodrzance prowadzone są prace w dwóch miejscach, w pobliżu wsi Nietkowice i we Wróblinie Głogowskim. Pomiędzy przystankiem Nietkowice a stacją Czerwieńsk Towarowy znajduje zbudowany przed 1874 r. most kolejowy nad Odrą. W sierpniu 2020 r. rozpoczęły się prace budowlane w tym miejscu. Docelowo w miejscu starej konstrukcji powstanie nowa.
- Wykonawca przebuduje przyczółki i filary. Zamontowany zostanie nowy tor i dostosowana do nowych warunków sieć trakcyjna. Będą sprawne przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych, przewożących ładunki z Dolnego Śląska do portów Pomorza Zachodniego. Prace są zaplanowane do 2023 r. Wartość tej inwestycji, realizowanej ze środków budżetowych, wynosi około 46,5 mln zł. Modernizacja nie wpłynie na kursowanie pociągów. Dostępny będzie tor na równoległej konstrukcji - zapewnia Bohdan Ząbek.
Trwają też od końca 2019 r. prace na stacji Wróblin Głogowski, ważnej dla obsługi ruchu towarowego. Stacja ta znajduje się na terenie Głogowa, obok tamtejszej Huty Miedzi, w pobliżu terenu dawnej wsi Wróblin Głogowski. Przebudowanych jest tam 4 km torów. W ramach inwestycji wymianie podlega 10 rozjazdów, zainstalowane mają być nowe urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów. Prócz tego w rejonie wymienianych rozjazdów zabudowane zostaną nowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. We Wróblinie Głogowskim wykonana zostanie naprawa 3 mostów i 2 przepustów, jak również przeprowadzone zostaną prace odwodnieniowe. Prace obejmują także przebudowę peronów pasażerskich, przy których zatrzymują się tylko pociągi osobowe. Wartość całej inwestycji wynosi 27,5 mln zł netto. Zakłada się, że roboty budowlane zakończą się w III kwartale 2021 r.
Inwestycje na Nadodrzance trwają w różnych miejscach i z różnym nasileniem od około 2010 r. W tym czasie podniesiono prędkość m.in. na bardzo zniszczonym odcinku między Bytomiem Odrzańskim a Nową Solą, czy między Kostrzynem a Mieszkowicami. Skrócenie czasu jazdy usprawniło nie tylko przewóz towarów, lecz pozwoliło skierować na tą trasę pociągi pośpieszne łączące Górny Śląsk z zachodnim Pomorzem, np. w relacjach Bielsko-Biała - Żory - Świnoujście, czy Lublin - Legnica - Szczecin.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.