- W szczytowym momencie program inwestycyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego wykreuje w Polsce 95 tys. miejsc pracy. Wartość dodana PKB brutto, którą da ta inwestycja gospodarce, wyniesie 126 mld zł - powiedział w Radiu Gdańsk wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała był w środę, 26 sierpnia, gościem Radia Gdańsk.
Jego zdaniem pandemia koronawirusa będzie miała pozytywny wpływ na realizację projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- CPK jeszcze przez kilka lat, do roku 2027, to tak naprawdę nie jest działające lotnisko, tylko wielki program inwestycyjny. W warunkach spowolnienia gospodarczego (...) znacznie łatwiej prowadzi się inwestycje - są niższe ceny i więcej chętnych kontrahentów szukających zleceń. Z drugiej strony takie inwestycje publiczne są potrzebne, żeby pobudzić gospodarkę - mówił w RG Horała.
Horała podkreślił, że samo lotnisko jest jedną czwartą wartości programu inwestycyjnego, a trzy czwarte to nowe szlaki komunikacyjne, przede wszystkim kolejowe.
- W szczytowym momencie ten program inwestycyjny wykreuje w Polsce 95 tys. miejsc pracy. Wartość dodana PKB brutto, który wygeneruje ta inwestycja w polskiej gospodarce, to 126 mld zł. Mówimy tylko o fazie budowy, bo zupełnie czymś innym, dużo trudniejszym do oszacowania, jest wpływ na gospodarkę wynikający z tego, że będziemy mieli to lotnisko i system komunikacyjny - zauważył wiceminister infrastruktury.
Horała tłumaczył, że w pierwszym roku funkcjonowania Centralny Port Komunikacyjny powinien obsłużyć około 20-25 mln pasażerów. - Później to będzie stopniowo rosło. Z góry planujemy tak tę inwestycję, żeby w razie, gdyby CPK się zapełniło, były rezerwy terenu i łatwe możliwości rozbudowy nawet do 100 mln pasażerów, oczywiście jeżeli w przyszłości pojawi się taka potrzeba" - podkreślił.
Wiceminister tłumaczył, że głównymi partnerami CPK będą lotniska dalekowschodnie i z nimi trwają rozmowy w sprawie współpracy.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy "Solidarność".
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą, a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.