Krupa przypomniał w nim, że w wyniku zmian formalnych dotyczących organizacji publicznego transportu zbiorowego GZM przygotowała w lipcu ub.r. projekt porozumienia w sprawie realizacji i finansowania tego zadania. Ostatnia wersja projektu porozumienia trafiła do Katowic 8 lipca br. Do połowy grudnia ub.r. poszczególne rady gmin akceptowały porozumienia z GZM; Katowice tego nie zrobiły.
W ocenie prezydenta Katowic porozumienie "w sposób nieuzasadniony" obejmuje bowiem linie międzygminne, podczas gdy po likwidacji związków międzygminnych (jak KZK GOP czy MZKP, które wcześniej organizowały komunikację miejską w regionie) "konieczne będzie uznanie, że przekazaniu mogą podlegać wyłącznie linie komunikacyjne mieszczące się w granicach administracyjnych danej gminy".
- Uważam, że po likwidacji związków i porozumień międzygminnych, gminy będą mogły powierzyć GZM organizację przewozów gminnych, które wówczas będą ograniczać się wyłącznie do linii przebiegających wewnątrz gminy. Pozostałe połączenia staną się metropolitalnymi przewozami pasażerskimi, a zatem nie będziemy mieli gestii do przekazywania ich organizacji dla GZM. Co więcej, to GZM będzie musiał zagwarantować funkcjonowanie tych linii, jako będących w zakresie ich zadania własnego, czyli metropolitalnych przewozów pasażerskich - skonkludował Krupa.
Tym samym w ocenie Katowic organizacja i finansowanie metropolitalnych przewozów pasażerskich jest zadaniem własnym GZM. Metropolia zdaniem tego miasta powinna nadal organizować usługi publicznego transportu zbiorowego w gminach i tylko ten zakres powinno ujmować porozumienie.
Jednocześnie samorząd Katowic podsumował rozliczenie finansowanych przez gminy przewozów pasażerskich. O ile suma części zmiennych składek gmin na ten cel przekroczyła 551 mln zł, dopłaty do przewozów gminnych wyniosły niespełna 101 mln zł, a do przewozów metropolitalnych - blisko 434 mln zł (pozostałe ponad 16 mln zł to dopłaty do przewozów powiatowych).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.