Gdańska firma z sektora kosmicznego Blue Dot Solutions opracowała system do pozycjonowania pojazdów w czasie rzeczywistym - poinformowała w poniedziałek, 13 lipca, firma. Pozwala on np. ustalić, jak porusza się w przestrzeni miejskiej autobus czy tramwaj.
Jak wyjaśnił cytowany w komunikacie, dr inż. Krzysztof Kanawka z Blue Dot Solutions, rozwiązanie IoT pozwala m.in. na dokładne ustalenie, jak pojazd porusza się po ulicy, po której znajduje się stronie, jak zakręca, w jaki sposób korzysta z zatoczek i innych elementów dróg. - Dane pozwalają na analitykę ruchu, szukanie miejsc, gdzie pojazd porusza się "nietypowo", np. kiedy wąski wjazd utrudnia przejazd lub rozwidlenie dróg zwiększa niebezpieczeństwo kolizji - wyjaśnił. Dodał, że zebrane z czasem w systemie informacje umożliwiają porównanie zachowań kierowców.
Wskazano, że system dedykowany autobusom i tramwajom został przetestowany w warunkach miejskich, a jego wyniki porównano z "tradycyjnymi odbiornikami GPS", "u których zanotowano błędy sięgające nawet 75 m w niesprzyjających warunkach", a stworzone przez gdańską firmę urządzenie "przez większość testów oferowało precyzję pozycjonowania lepszą od 1 m".
Według Kanawki przykładem na to, że systemy takie, jak IoT są potrzebne w przestrzeni miejskiej, jest np. niedawny tragiczny wypadek autobusu w Warszawie. - Tego typu sytuacje spowodowane błędem ludzkim będą się powtarzać, ale z pomocą technologii można zapobiegać lub zminimalizować ich skutki - zaznaczył.
W komunikacie wyjaśniono, że zaawansowany system informatyczny wykorzystany w IoT pozwala na ustawienie alertów w przypadku wypadków oraz na monitoring innych parametrów jazdy, w tym przyspieszenia. "Zastosowanie rozwiązania w tramwajach może pozwolić określić, w których miejscach następuje pogorszenie stanu torowiska" - napisano. Dodano, że wiedza o tym, jak w mieście funkcjonują autobusy i tramwaje może przekładać się na "zmniejszenie eksploatacji pojazdów, zredukowanie kosztów napraw, zminimalizowanie kolizji oraz znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach".
Projekt Flamingo realizowano w ramach unijnego programu Horyzont 2020 (nr grantu 776436). Partnerzy projektu pochodzili z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii oraz Hiszpanii. Organem nadzorującym pracę była Europejska Agencja Nawigacji Satelitarnej (GSA).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.