Zakończono studium wykonalności projektu budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku dla Grupy Lotos (GL). Kolejnym krokiem jest decyzja inwestycyjna. Byłby to pierwszy tego typu obiekt w Polsce - poinformowała we wtorek spółka.
Grupa Lotos wyjaśniła w komunikacie prasowym, że inwestycja umożliwi wykorzystanie LNG jako paliwa w transporcie morskim i lądowym i "wzmocni pozycję koncernu jako lidera w dziedzinie paliw alternatywnych".
Projekt budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku Grupa Lotos analizuje w konsorcjum z Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.
- Będzie on stanowił bazę przeładunkową oraz logistyczną dla LNG, które zostanie dostarczone np. na stacje paliw, do bunkrowania statków lub do instalacji off-grid (poza siecią gazu ziemnego). Transport LNG z zachowaniem jego parametrów jest możliwy dzięki specjalistycznym cysternom oraz kontenerom kriogenicznym - podała spółka.
Wyjaśniono, że projekt GL jest także związany z planami rozbudowy zdolności przeładunkowych terminala LNG w Świnoujściu oraz koncepcją budowy tzw. terminala FSRU (Floating Storage Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej. Chodzi o pływający terminal wyposażony w pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.
- Chcemy utrzymywać naszą silną pozycję lidera w dziedzinie paliw alternatywnych. Za lokalizacją bazy LNG w Gdańsku przemawia bezpośrednie sąsiedztwo portów morskich Gdańsk i Gdynia - największych polskich portów, które mogłyby być jednymi z kluczowych odbiorców LNG na potrzeby bunkrowania statków wykorzystujących to paliwo - powiedział w komunikacie prasowym prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski.
Wskazał, że zakończył się etap związany ze studium wykonalności projektu. - Przed nami decyzje inwestycyjne - dodał.
Docelowa zdolność magazynowa terminalu może wynieść ponad 3000 metrów sześciennych LNG.
Gdańsk znajduje się w obszarze Transeuropejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie, przez co może być istotną bazą logistyczną dla transportu LNG wzdłuż całego korytarza, zwiększając szansę na rozwój wykorzystania LNG i jego atrakcyjność jako paliwa alternatywnego w transporcie. Zakłada się, że baza LNG w Gdańsku mogłaby zaopatrywać również tereny niezgazyfikowane w Polsce.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu "Łącząc Europę".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.