Katowice, podobnie jak inne duże miasta, starają się rozwizać problem elektrycznych hulajnóg. Te miały wspomóc transport miejski, tymczasem porzucone przez użytkowników, tarasują chodniki. Czy faktycznie dla hulajnóg trzeba organizować parkingi? A może należy zakazać ich w miastach, bo wcale nie są tak ekologiczne, jak twierdzą ich operatorzy?
Ile dwutlenku węgla wytwarza hulajnoga elektryczna? Pytanie wcale nie jest dziwne. Ekologiczności hulajnóg przyjrzeli się naukowcy z Uniwersytetu Karoliny Północnej i przeanalizowali całościowy wpływ tego środka transportu na środowisko. Całościowy, czyli zawierający wszystkie aspekty produkcji i użytkowania elektrycznej hulajnogi. Wyniki nie pozostawiają złudzeń. Hulajnoga jest odpowiedzialna za emisję do atmosfery niemal 130 gramów CO2 na każdy przejechany kilometr. To tyle, ile waży 5 paczek cukierków Halls. Biorąc pod uwagę, że hulajnogą podróżuje na raz tylko jedna osoba, bardziej efektywny ekologicznie będzie samochód przewożący 3 osoby, czy nawet stary autobus z silnikiem diesla i kompletem pasażerów.
Dziwne? Przecież hulajnoga nie dymi. Owszem nie dymi, ale jest produkowana w chiNskich fabrykach, gdzie normy ochrony środowiska istnieją głównie na papierze. Wykorzystuje akumulator, który się zużywa i ostatecznie trzeba go zutylizować. A do miejsca użytkowania trzeba te hulajnogi jakoś dotransportować. To 50 proc. wszystkich zanieczyszczeń związanych z życiem jednej hulajnogi. Kolejne 43 proc. to zanieczyszczenia wytwarzane przez ekipy zbierające hulajnogi z ulic i doładowujące ich akumulatory. Gdyby jeszcze mieć pewność, że hulajnogi zostaną doładowane prądem pochodzącym ze źródeł odnawialnych... Może w Danii, ale w Polsce? Nadal wykorzystujemy energetykę węglową.
Jest jeszcze jeden problem. W prywatnych rękach hulajnoga elektryczna jest dość trwała. Ale jej żywotność w przypadku sieci udostępniających hulajnogi na ulicach miast wynosi... około roku. po tym czasie należy j zastąpić nowym egzemplarzem, który trzeba wyprodukować w chińskich fabrykach.
Zatem miasta powinny odpowiedzieć sobie na pytanie, czy warto nadal promować elektryczne hulajnogi jako środek transportu miejskiego, przygotowywać dla nich infrastrukturę i udawać, że są ekologiczne, czy może jednak rozwijać sieci wypożyczalni rowerów miejskich?
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.