Przeładunki w polskich portach wzrosły w roku 2019 do 108,3 mln ton z 105,7 mln ton w roku 2018. To wzrost o 2,4 proc. i oznacza, że po raz drugi w historii przeładunki przekroczyły 100 mln ton - wynika z danych przesłanych PAP przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Jak podał resort najwięcej, bo o 6,4 proc. do 52,2 mln ton wzrosły w roku 2019 przeładunki w porcie w Gdańsku. W Gdyni w tym samym czasie przeładowano o 2,2 proc. więcej czyli niemal 24 mln ton. Spadły natomiast, o 3,3 proc., przeładunki w porcie Szczecin-Świnoujście, do 32,2 mln ton.
- To od kilku lat już pewna tradycja, że porty co roku biją rekordy, jeśli chodzi o ilość przeładunków. Jednak, aby utrzymać ten wzrost niezbędne są nowe inwestycje. Te najważniejsze to przede wszystkim Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni i terminal kontenerowy w Świnoujściu, ale także pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra. Ważne jest też to, że właśnie trwa modernizacja linii kolejowych do trzech strategicznych portów morskich - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Realizacja tych inwestycji przyśpieszy dzięki przyjętej w ubiegłym roku przez parlament specustawie w zakresie budowy portów zewnętrznych. Ważne jest też to, że właśnie trwa modernizacja linii kolejowych do trzech strategicznych portów morskich - dodał minister.
Budowa Portu Centralnego w Gdańsku ma kosztować około 12 mld zł, Portu Zewnętrznego w Gdyni 4-5 mld zł, a terminalu w Świnoujściu 2-2,5 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.