Zwycięski projekt nowego dworca kolejowego w Częstochowie pokazała - po przeprowadzonym konkursie - zarządzająca kolejowymi nieruchomościami spółka PKP SA. Ma to być pasaż nad peronami, wsparty z dwóch stron przeszklonymi miejscami obsługi pasażerów.
"Prosta, elegancka forma pasażu nad torami opartego od stron zachodniej i wschodniej na przeszklonych prostopadłościanach kryjących nowoczesne funkcje obsługi pasażerów. Tak ma wyglądać nowy dworzec Częstochowa Główna" - napisali w środowym komunikacie przedstawiciele spółki.
To efekt rozstrzygnięcia konkursu na koncepcję architektoniczną obiektu wraz z jego najbliższym otoczeniem. Na konkurs organizowany przez PKP SA przy udziale częstochowskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, Urzędu Miasta Częstochowa i PKS Częstochowa SA, wpłynęły łącznie 23 prace.
"Największe uznanie sądu konkursowego uzyskała ta opracowana przez zespół pracowni Toprojekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), NStudio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż). Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich linii autobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS" - wskazano w komunikacie PKP SA.
Wybrana koncepcja zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego.
Na poziomie pasażu górnego, na piętrze, mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znalazłyby się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami ma pełnić funkcję handlową.
W sąsiedztwie nowego obiektu zaprojektowano wieżę zegarową, nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał taką konstrukcję.
Nową fasadę dworca od części wschodniej ma tworzyć paskowany, biało-czarny prostopadłościan górnej części, oparty na ciemnej szklanej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży (materiał ten daje możliwość odbijania światła dziennego i podświetlenia nocą od wewnątrz). Fasada części zachodniej miałaby zostać pokryta w górnej części metalowymi odbłyskującymi panelami.
Koncepcja zakłada też zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu (część rozwiązań komunikacyjnych już w pierwszej). Głównym założeniem jest przysunięcie węzła przesiadkowego do zachodniej nowego dworca. Możliwe ma być także uporządkowanie pasa drogowego ul. Orzechowskiego, poprzez utworzenie zachodniej pierzei.
PKP SA zapewniają, że rozstrzygnięcie konkursu i wybór zwycięskiej koncepcji są początkiem procesu inwestycyjnego związanego z przebudową dworca w Częstochowie. Następnym krokiem mają być negocjacje ze zwycięzcą konkursu ws. opracowania projektów budowlanego i wykonawczego. Realizacja prac jest przewidziana w Programie Inwestycji Dworcowych PKP SA na lata 2016-2023.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.