Zapowiadana od kilkunastu miesięcy przez władze Katowic przebudowa zaniedbanej ul. Dworcowej w ścisłym centrum, przed dawnym dworcem kolejowym, rozpoczyna się we wtorek - podał tego dnia katowicki magistrat. Planowany tam deptak ma być gotowy w III kw. 2020 r.
- To następny element metamorfozy Katowic. Nowy deptak miejski, podobnie jak to było w przypadku ul. Mariackiej, ma przywrócić kolejną część miasta dla pieszych i wpisywać się w naszą politykę odciążania centrum z ruchu samochodowego - zaznaczył cytowany w informacji miasta jego prezydent Marcin Krupa. - Na przebudowanym deptaku pojawi się zieleń i mała architektura. Zgodnie z głosami mieszkańców ulica Dworcowa docelowo zostanie zamknięta dla ruchu pojazdów, nasadzimy na niej aż 54 drzewa, zostanie zmieniona nawierzchnia oraz zamontowane zostaną nowe ławki i oświetlenie - dodał Krupa.
Przebudowa ul. Dworcowej rozpocznie się na odcinku od ul. Dyrekcyjnej do ul. Tylnej Mariackiej. Na wtorek przewidziano rozpoczęcie demontażu wyspy drogowej na skrzyżowaniu ul. Św. Jana z ul. Dworcową. Od czwartku planowane jest zamknięcie ul. Dworcowej i wprowadzenie zmian w organizacji ruchu.
Chcąc dojechać z tunelu pod dworcem na ul. Francuską, kierowcy będą musieli wybrać ul. Wojewódzką. Jednocześnie ul. Tylna Mariacka stanie się dwukierunkowa, z wjazdem i wyjazdem od ul. Francuskiej. Wykonawca w tym okresie rozpocznie roboty przygotowawcze i rozbiórkowe na zamkniętym dla ruchu odcinku ul. Dworcowej.
Wykonawcą jest wyłoniona w powtórzonym przetargu firma Silesia Invest. Wartość umowy to 15,6 mln zł. Prace powinny zakończyć się w III kw. przyszłego roku. Ul. Dworcowa będzie już kolejną przebudowaną przestrzenią Katowic. W poprzednich latach m.in. wyremontowano Rynek wraz z okolicznymi ulicami, a wcześniej ul. Mariacką, na której koncentruje się rozrywkowe życie miasta.
Dotąd nieodnowiony pozostawał obszar w rejonie ul. Dworcowej, przy której mieszczą się m.in. hotele i przebudowywany dziś w znacznej części zabytkowy dawny dworzec - obecnie w nowych, prywatnych rękach. Główna część ul. Dworcowej, od skrzyżowania z ul. św. Jana do skrzyżowania z ul. Mielęckiego i Mariacką, służyła dotąd jako nieuporządkowany parking.
Centralnym punktem odnowionego miejsca ma być wyłączony z ruchu plac na wysokości zbiegu ul. Dworcowej i Dyrekcyjnej (o wymiarach około 55 m na 37 m). Od strony ul. św. Jana zaplanowano niewielki parking - na ok. 30 miejsc. Zamiast usuniętych w lutym br. trzech dotychczasowych drzew, posadzone mają zostać 54 nowe, wysokie na 4-5 m.
Przygotowana osobno przebudowa ul. Tylnej Mariackiej wiążę się z potrzebą utworzenia zaplecza reprezentacyjnego fragmentu miasta. W związku z wyłączeniem ruchu na ul. Dworcowej, ul. Tylna Mariacka stanie się docelowo dwukierunkowa. Przy murze oporowym terenu kolejowego ma powstać wielopoziomowy parking automatyczny na co najmniej 240 samochodów.
Wykonawcę parkingu automatycznego (bez przebudowy samej ulicy) miasto wyłoniło w ub. roku. Została nim firma Grand z Korzennej w woj. małopolskim, za cenę 19,7 mln zł brutto. We wtorek katowicki magistrat podał, że parking ten powstanie w drugiej połowie 2020 r; jednocześnie w mieście od przyszłego roku ma być wdrażana nowa polityka parkingowa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.