Kolej zakończyła remont linii kolejowej łączącej zagłębie miedziowe w Lubinie z hutą w Głogowie. Pociągi towarowe wróciły już na trasę, pasażerskie pojadą tamtędy od połowy grudnia.
Linia kolejowa nr 289 Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów remontowana była w dwóch etapach. Najpierw odremontowano odcinek z Legnicy do Lubina, a 29 października po zakończeniu prac wznowiono ruch pomiędzy Lubinem a Rudną Gwizdanowem.
- W czasie zamknięcia odcinka Lubin – Rudna Gwizdanów, większość pociągów towarowych z rejonu Lubina do huty w Głogowie, była kierowana przez Wrocław - informuje Bohdan Ząbek z Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe SA we Wrocławiu. - Linia 289 jest linią jednotorową, zelektryfikowaną. Mijanie się pociągów jest możliwe na stacjach w Raszówce, Lubinie i na mijance w Koźlicach. Wykonane prace umożliwiają jazdę pociągów z prędkością do 120 km/godzinę, a towarowych do 100 km/godz. Przed rozpoczęciem prac na tej linii maksymalna prędkość wynosiła do 50 km/godz. - odaje.
Oddanie linii 289 do użytku oznacza nie tylko krótszy czas przejazdu składów z rudą miedzi z kopalń do huty. To także ułatwienie dla pasażerów. Regularny ruch pociągów pasażerskich na tej trasie ustał w 2010 r. Później odbywał się okazjonalnie, np.przez Lubin kierowano część pociągów jadących do Kostrzyna nad Odrą na letni festiwal muzyczny Przystanek Woodstock, jak też i niektóre pociągi wakacyjne z Bielska-Białej nad Bałtyk. Obecnie pociągi osobowe kursują tylko między Lubinem a Legnicą, gdzie rozkład przewiduje 12 par połączeń Kolei Dolnośląskich.
Od grudnia będzie ich jeszcze więcej i to na dłuższej trasie Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów - Głogów. Osiem par pociągów osobowych połączy Legnicę z Głogowem, a dodatkowe sześć par pojedzie z Legnicy tylko do Lubina. W Lubinie pociągi osobowe zatrzymają się dodatkowo na nowym przystanku koło stadionu Zagłębia Lubin.
Obok pociągów osobowych, na linii 289 pojawią się też od połowy grudnia pociągi pospieszne, w tym międzynarodowe. Będą to składy łączące Górny Śląsk z Pomorzem Zachodnim i Niemcami Wschodnimi. Trasą przez Legnicę i Lubin pojedzie pociąg międzynarodowy prowadzący wagony z Wiednia, Budapesztu i Przemyśla do stacji Berlin Charlottenburg oraz cztery pociągi krajowe: Bielsko-Biała Główna – Świnoujście; Lublin – Katowice – Szczecin Główny; Katowice – Świnoujście oraz Kraków Główny – Szczecin Główny. Dla podróżnych oznaczać to może nieco droższe bilety, bowiem trasa przez Legnicę i Lubin nad morze jest zauważalnie dłuższa, od trasy przez Brzeg Dolny, Wołów i Ścinawę, po której jeżdżą teraz pociągi pospieszne pomiędzy Wrocławiem a Głogowem.
Czas przejazdu całej linii 289 pomiędzy Legnicą a Rudną Gwizdanowem ma wynosić w zależności od pociągu od 23 do 33 minut. Wyremontowanie tej trasy oznacza też utworzenie alternatywnego korytarza wywozu węgla do portów w Szczecinie i Świnoujściu z południa Polski i możliwość prowadzenia objazdów w razie ewentualnych wykolejeń na Magistrali Nadodrzańskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.