Umowę z projektantem rozbudowy do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej drogi nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km) podpisała GDDKiA. Projekt powinien być gotowy do końca przyszłego roku; potem jest planowany przetarg na roboty budowlane.
O zawarciu umowy poinformował PAP w piątek, 25 października, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki. Jak przekazał, opracowaniem kompleksowej dokumentacji projektowej zajmie się biuro Mosty Katowice, które wykona tą usługę za 1,23 mln zł brutto. W trwającym od czerwca br. przetargu firma ta złożyła najtańszą z dziewięciu ofert.
Odcinek od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (położony w większości w granicach tego miasta) to fragment tzw. wschodniej obwodnicy GOP. Kierowcy podróżujący tranzytem w osi północ-południe omijają tamtędy miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To również najkrótszy z czterech fragmentów trasy S1 przeznaczonych do realizacji w obecnym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK).
Obecnie trasa tam ma standard dwujezdniowy, z kolizyjnymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Obowiązują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 50 km/h. Nawierzchnia jest zniszczona.
Zakończony w piątek umową przetarg objął - jak wymienił Krynicki - wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem potrzebnych uzgodnień i decyzji administracyjnych, a także wsparcie dla zamawiającego na etapie przetargu na roboty budowlane.
Zawarte w umowie terminy to: 13 miesięcy na wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie potrzebnych decyzji administracyjnych, 8 kolejnych miesięcy obejmujące wsparcie w procedurze przetargowej na wykonawcę robót oraz 86 następnych miesięcy obejmujących okres pełnienia nadzoru autorskiego.
Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń (jedna jezdnia).
Aby dokończyć całą arterię, potrzebne są także m.in. druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie (ok. 9,5 km - inwestycja jest w trakcie realizacji) i przebudowa do standardu drogi ekspresowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km - właśnie wybrano projektanta).
Ponadto powinny powstać: 40-kilometrowy odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej w nowym przebiegu (przetargi na główną część inwestycji - w formule: projektuj i buduj - ruszyły w ostatnich tygodniach) oraz nowa obwodnica Węgierskiej Górki (umowę z wykonawcą robót podpisano 10 października br.). Wszystkie te zadania obejmuje obecny PBDK.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.