Agencja Rozwoju Przemysłu wchodzi w projekt autobusu zeroemisyjnego Rafako - poinformował w środę, 9 października, w Katowicach wiceprezes ARP Paweł Kolczyński. Wyraził nadzieję, że formalne, kompleksowe zasady współpracy zostaną przedstawione w najbliższych tygodniach.
Pytany przez PAP o szczegóły założeń współpracy Kolczyński wskazał, że aktualnie obaj partnerzy występują wspólnie "chociażby jako współkonsorcjanci w postępowaniu prowadzonym przez NCBR właśnie na elektryczny miejski autobus".
- Ta współpraca zachęca nas do dalszych rozmów; mam nadzieję, że w najbliższych tygodniach - po wyjaśnieniu i uzgodnieniu pewnych elementów formalnoprawnych które są przed nami - będziemy mogli przedstawić już formalne, kompleksowe zasady współpracy - powiedział wiceprezes ARP.
- Chcemy nawiązać taką współpracę - można to określić mianem (...) partnerstwa publiczno-prywatnego. My jesteśmy partnerem publicznym, który chce angażować się w rozwój nowoczesnych, innowacyjnych branż przemysłowych. W tej chwili automotive to jest jeden z elementów pociągowych naszej gospodarki; w tym mieści się również elektromobilności, produkcja pojazdów użyteczności publicznej - wyjaśniał Kolczyński
- W tej chwili polscy producenci posiadają 36 proc. udziałów w rynku autobusów elektrycznych w Europie. Dynamika wzrostu tego rynku do 2025 r. to poziom 17 proc. rok do roku; również w Polsce ten rynek dynamicznie się rozrasta - mówił wiceszef ARP, oceniając w związku z tym, że "warto w tę branżę inwestować, aby ją utrzymać".
- ARP w niedługiej przyszłości - może to jest trochę słowo na wyrost - ale chce być liderem elektromobilności w Polsce - deklarował podczas środowego odsłonięcia autobusu Rafako na imprezie Impact mobility rEVolution'19 wiceprezes ARP.
- Mam nadzieję, że tym liderem wspólnie zostaniemy - dodał prezes spółki Rafako E-Bus Michał Maćkowiak.
- Dzisiaj mamy kolejny krok i komercjalizujemy już nasz produkt - zasygnalizował Maćkowiak. Wyjaśnił, że pod tym kątem już w czwartek pokazywany w środę w Katowicach prototyp zostanie przewieziony na targi w Brukseli.
Kolczyński dodał, że końca dobiega proces homologacji pojazdu: w tym miesiącu powinny zakończyć się badania techniczne; potem rozpocznie się faza uzyskania pełnej dokumentacji.
- To też spowoduje, że ta współpraca będzie mogła wejść na nowy poziom, w nowe ramy - uznał.
- Planujemy wspólnie wdrożyć go do produkcji i zadośćuczynić oczekiwaniom rynku - zadeklarował wiceprezes ARP.
Spółka Rafako z grupy PBG zaprezentowała po raz pierwszy swój prototyp autobusu zeroemisyjnego z baterią w podwoziu w grudniu ub.r. w siedzibie w Raciborzu. Następnie w kwietniu br. po raz pierwszy na targach komunikacyjnych Sosnowcu pokazała wnętrze prototypu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.