Kopalnia piasku w Osiecznicy i żwirownia w Rakoniewicach Wielkich utrzymują przy życiu środkowy fragment linii kolejowej nr 283 z Jeleniej Góry do Żagania. Ma to się wkrótce zmienić. Kolej planuje odtworzyć i wyremontować północną część tej linii w stronę Żagania, leżącą w dolinie Kwisy. Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert.
- Na linii nr 283 prowadzony jest ruch pociągów towarowych na dwóch odcinkach: północnym od stacji Zebrzydowa do Osiecznicy Kliczków i południowym od Zebrzydowej do Rakowic Wielkich - informuje Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe we Wrocławiu. - Na odcinku północnym od Zebrzydowej do Osiecznicy Kliczków prowadzenie składów towarowych jest możliwe z prędkością 20 km/godz. Jeździ tam około 9 par pociągów w miesiącu; odbywa się wywóz piasku kwarcowego. Od Osiecznicy do Ławszowej linia jest zamknięta. Odcinek od stacji Ławszowa do Żagania został zlikwidowany.
Poza dziesięciokilometrowym fragmentem Osiecznica Kliczków - Zebrzydowa, czynny jest też kawałek południowej części linii, czyli licząca 26 km trasa Zebrzydowa - Rakowice Wielkie. Tam ruch jest częstszy, średnio trzy pary pociągów na dobę prowadzą wywóz kaolinu i kruszywa. Wydobywane jest ono przez Kopalnię Surowców Mineralnych Rakowice, która prowadzi eksploatację utworów żwirowo-piaskowych w dolinie Bobru, w tym też w samym korycie rzeki. Prędkość dopuszczalna pociągów kursujących z kopalnianej bocznicy w stronę Zebrzydowy nie jest zbyt duża, bo wynosi ledwie 50 km/godz., z ograniczeniem do 20 km/godz. na moście w okolicach Nowogrodźca.
Dalej na południe za rakowicką kopalnią znajduje się nieczynny, najpiękniejszy krajobrazowo odcinek tej linii w dolinie Bobru, prowadzący przez Lwówek Śląski i Wleń do Jeleniej Góry. Na tej trasie przecinającej Pogórze Kaczawskie tor prowadzi przez kilka tuneli i efektowny wiadukt nad zatoczką Jeziora Pilchowickiego. Na tym odcinku linia nr 283 jest zamknięta i nie ma jak na razie perspektyw jej uratowania. Ma to się za to stać w północnej części, łączącej województwa dolnośląskie i lubuskie.
- Planowane jest przeprowadzenie rewitalizacji linii 283, na odcinku północnym od Zebrzydowej do Żagania - wyjaśnia Bohdan Ząbek. - Dla wykonania odpowiednich prac projektowych i robót budowlanych PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły w kwietniu zamówienie. Obecnie trwa weryfikacja ofert.
Linia z Jeleniej Góry do Żagania liczyła 104 km. Powstawała etapami w latach 1902-1909. Najwcześniej bo w 1991 r. ruch pasażerski został wstrzymany między Żaganiem a Zebrzydową. Z Jeleniej Góry do Zebrzydowy ostatni pociąg pasażerski odjechał w grudniu 2016 r. To, że około 36 km linii ocalało, zawdzięczamy eksploatacji górniczej prowadzonej w dolinach Bobru i Kwisy. Końcowa część południowego fragmentu linii wykorzystywana była także do transportu węgla do elektrociepłowni w jeleniogórskiej dzielnicy Zabobrze. Ciepłownia ta została jednak zlikwidowana pod koniec 2011 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.