W listopadzie br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza ogłosić przetarg na wykonanie studium wykonalności dla tzw. Kolei Metropolitalnej - poinformował w środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
Od początku organizowania GZM jej przedstawiciele akcentowali, że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinien być transport szynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu. Deklarując wolę odwrócenia tendencji, samorządowcy w ub. roku zamówili opracowanie koncepcji tzw. Kolei Metropolitalnej. Przetarg wygrali eksperci Politechniki Śląskiej, którzy zaprezentowali czterowariantową koncepcję w styczniu br.
W środę GZM współorganizowała w Katowicach konferencję "Koleje metropolitalne i aglomeracyjne w Polsce - kierunki i możliwości rozwoju", w trakcie której m.in. przedstawiono założenia koncepcji. Jak mówili autorzy opracowania, obecnie jest ono uzupełniane o suplement przygotowywany na podstawie tegorocznych konsultacji.
Przewodniczący zarządu GZM poinformował w środę PAP, że uzupełniona koncepcja ma być jedną z podstaw dla opracowania studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Inną z podstaw tego dokumentu ma być zamówione blisko cztery lata temu studium transportowe dla subregionu centralnego woj. śląskiego, które dotąd nie zostało ostatecznie odebrane, a do którego w ostatnim czasie powstawał koreferat.
Karolczak zasygnalizował, że zgodnie z obecnymi planami GZM przetarg na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej powinien zostać ogłoszony w listopadzie br. - Chcemy, aby to wszystko było spójne - podkreślił przewodniczący zarządu Metropolii. - Powoli to wszystko się posuwa - dodał.
Na początku września br. GZM zaprezentowała efekty prac zespołu, którego zadaniem jest optymalizacja siatki połączeń transportu publicznego w Metropolii. Zakładając, że to kolej będzie główną warstwą szkieletu komunikacyjnego w GZM, zespół zaproponował uzupełnienie jej - w perspektywie około dwóch lat - kilkunastoma szybkimi liniami autobusowymi, a także kilkunastoma kolejnymi liniami o charakterze dowozowo-odwozowym.
W czerwcu z kolei GZM i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały list intencyjny, w którym kolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytoryczne w pracach nad studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Wymieniono też tam inwestycje już realizowane lub planowane przez PLK, istotne dla przyszłej Kolei Metropolitalnej.
Zgodnie z czerwcowym listem intencyjnym wśród takich inwestycji są m.in. rozbudowa linii kolejowych nr 1 i 139 na odcinku Będzin-Katowice i Katowice Ligota, a także zlecenie opracowania dokumentacji projektowej dla przebudowy stacji Gliwice Łabędy, wraz z budową nowego przystanku Gliwice Kopernik.
Planowane jest także opracowanie studium wykonalności i zlecenie dokumentacji projektowej modernizacji lub budowy linii kolejowej Tychy-Bieruń Stary-Nowy Bieruń oraz odbudowa mijanki Łaziska Górne Brada. Inny projekt zakłada przebudowę infrastruktury kolejowej i drogowej stacji Dąbrowa Górnicza i przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg (GZM zapewniła już do niego wkład finansowy).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.