Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dyskutuje z Krajową Administracją Skarbową nt. obłożenia podatkiem VAT składek zmiennych gmin na realizację powierzonych przez nie Metropolii zadań. Chodzi przede wszystkim o finansowanie komunikacji publicznej.
O sporze z KAS na ten temat poinformował podczas wtorkowego zgromadzenia Metropolii w Tychach przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
Zwracając się do tworzących zgromadzenie przedstawicieli miast i gmin członkowskich GZM przypomniał, że dotąd składki zmienne, którymi gminy finansowały organizację komunikacji przez jednego z poprzedników Metropolii - Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego - nie były obciążone tym podatkiem.
- Jesteśmy w dyskusji z Krajową Administracją Skarbową odnośnie interpretacji indywidualnej w zakresie VAT. KAS niestety uważa, że do składek zmiennych, które od państwa otrzymujemy na realizację zadań, które państwo nam przekazali, w przeciwieństwie do dotychczasowej praktyki w KZK GOP i innych związkach komunalnych, należy doliczać stawkę VAT - powiedział Karolczak.
- My oczywiście uważamy przeciwnie, że (...) do tych składek VAT-u nie dolicza się - i w tym zakresie jesteśmy w sporze z KAS. Wystąpiliśmy o wsparcie kancelarii prawnych. W trakcie rozeznania cenowego wybraliśmy ofertę firmy Deloitte, która ma nam przygotować stanowisko w tej sprawie - zasygnalizował przewodniczący zarządu GZM.
Jak zadeklarował, zarząd Metropolii będzie na bieżąco informował gminy o postępach tej kwestii - ponieważ może ona wpłynąć na tegoroczne rozliczenia. Zapewnił też, że GZM nie będzie na razie występował do gmin o dopłatę VAT mimo istniejącej opinii, że Metropolia powinna najpierw go zapłacić, a dopiero potem wyjaśniać kwestię.
- Na chwilę obecną zarząd bierze na siebie to ryzyko, że do czasu kiedy będziemy mieli oficjalne, wiążące stanowisko, tego VAT-u naliczać nie będziemy - dodał Karolczak. Jak uściślił, gminy mogą potem ów VAT odliczać, ale wpłynie on na osiągane przez nie wskaźniki.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny. Od początku br. GZM przejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie.
Przejęciu tego zadania od dotychczasowych organizatorów towarzyszyły liczne oczekiwania miast i gmin członkowskich. Dotyczą one przede wszystkim takich zmian w siatce połączeń i rozkładach, aby zwiększyć efektywność komunikacji w Metropolii, a także optymalizować związane z nią wydatki samorządów.
Przedstawiciele GZM przyznawali w tym roku, że jednym z pilnych zadań jest skalkulowanie bieżącego zaangażowania finansowego samorządów w dotowanie komunikacji. W 2019 r. Metropolia weszła bowiem bez doszacowanych składek gmin w tym zakresie (w efekcie nieprzyjęcia 30 listopada 2018 r. przez zgromadzenie GZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na 2019 r.).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.