Lubliniec jest kolejnym miastem, w którym zlikwidowano dworzec autobusowy PKS. W jego miejscu powstanie m.in. wielopiętrowy parking.
Dawno minęły już czasy, gdy z Lublińca odjeżdżały kilka razy dziennie autobusy PKS, z których korzystali dojeżdżający do zakładów pracy w Tarnowskich Górach czy górnicy do kopalń w Bytomiu. Ostatni, pojedynczy mieszkańcy Lublińca pracujący w bytomskich kopalniach przerzucili się na Koleje Śląskie.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lublińcu stopniowo ograniczało swą ofertę, prowadząc przewozy do końca stycznia 2018 r. Spółka postawiona została w stan likwidacji, a dawny plac manewrowy dworca PKS, położony przy stacji kolejowej w Lublińcu, stał się przejściowo parkingiem samochodowym.
Ponieważ miastu udało się pozyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, dawny dworzec PKS zostanie przebudowany. W jego miejscu powstanie czteropoziomowy parking na ponad sto samochodów, stanowiska dla autobusów oraz ścieżka rowerowa. Inwestycję prowadzi spółka Adamietz z siedzibą w Strzelcach Opolskich. Prace mają potrwać do końca maja 2020 r.
W minionych latach w Polsce przestało funkcjonować sporo dworców PKS. W Wałbrzychu i Żywcu na terenie byłych dworców powstały sklepy wielkopowierzchniowe. W Bełchatowie PKS sprzedał dworzec i przestał go używać. W Pleszewie były dworzec stał się parkingiem. Opustoszały także dworce w Pabianicach czy Skierniewicach. Natomiast w Łowiczu i Gliwicach dworce PKS zlikwidowano przy okazji remontu dworca kolejowego. Do listy miast, w których zlikwidowano dworce PKS, można też dopisać Płońsk, Rawicz czy Świeradów-Zdrój. Zamknięty został dworzec PKS w Siedlcach, a na sprzedaż wystawiono dworce w Piotrkowie Trybunalskim i Gorzowie Wielkopolskim.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.