Od środowego poranka, 31 lipca, na częstochowskim dwupoziomowym węźle drogi krajowej nr 1 z al. Pokoju zamknięta zostanie możliwość przejazdu przez tory tramwajowe. Miasto wytyczy objazdy. Zamknięta pozostanie też na razie pobliska al. Niepodległości.
Dwupoziomowe skrzyżowanie DK1 i al. Pokoju w dzielnicy Raków to część głównej trasy wyjazdowej w centrum Częstochowy w kierunku Katowic. Główna trasa krajowej "jedynki" przecina je estakadą. Ruch w pozostałych relacjach, wraz z przejazdem tramwajów, odbywa się w jednym poziomie poniżej.
Zapowiedziane utrudnienia będą związane z przebudową infrastruktury tramwajowej, największą od czasu wyjazdu w Częstochowie na tory pierwszego tramwaju 60 lat temu. Rozplanowane do końca 2020 r. przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.
Zasadnicze prace przy modernizacji torowisk - wzdłuż al. Pokoju w dzielnicach Raków, Dąbie i Kucelin - ruszyły w marcu br. i mają w całości potrwać do końca 2020 r. Od pewnego czasu roboty koncentrują się w al. Pokoju i na wysokości zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji, przy al. Niepodległości.
Jak poinformował w poniedziałek częstochowski magistrat, w środę rano wykonawca robót zamknie dla ruchu jezdnię (łącznicę) po zachodniej stronie estakady "jedynki" na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego (tę nazwę nosi w Częstochowie DK1) z al. Pokoju, umożliwiającą przejazd samochodów przez torowisko tramwajowe.
Jednocześnie jeszcze przez tydzień zamknięta pozostanie jezdnia pobliskiej al. Niepodległości, przed zajezdnią MPK. Miasto wprowadzi objazdy obu tych miejsc zastrzegając, że już obowiązujące czasowe zmiany w organizacji ruchu powodują utrudnienia i korki, szczególnie na ul. Równoległej i nadal w rejonie rakowskiej estakady.
Obecnie w Częstochowie w przebudowie są: aleja Pokoju i al. Niepodległości; ponadto trwają budowy centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych: Głównym, Stradom i Raków. W pobliżu dworców również przebudowywane są ulice.
W związku z modernizacją linii tramwajowej pod koniec czerwca częstochowskie MPK wprowadziło autobusową komunikację zastępczą na całej jej długości - sygnalizując, że będzie ona obowiązywała przez kilka tygodni. Zmienione trasy autobusów komunikacji miejskiej opisuje m.in. strona internetowa www.mpk.czest.pl/komunikaty-mzdit.
Częstochowska inwestycja tramwajowa obejmuje niemal cały fragment (13,8 km) starszej, podstawowej linii w mieście: między pętlą w alei Pokoju w dzielnicy Raków a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila i al. Wyzwolenia w dzielnicy Północ. Jej realizacja rozpoczęła się od strony południowej.
Już wcześniej, w 2012 r. miasto ukończyło nową linię w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak oraz Raków. Łącznie, również przy wsparciu środków unijnych, powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.