Za kilka miesięcy w Pszczynie powinno być gotowe centrum przesiadkowe z parkingami przy dworcu kolejowym - podało w piątek pszczyńskie starostwo powiatowe. Główny budynek jest już gotowy, a prace weszły w ostatnią fazę - wskazał powiat.
Centrum przesiadkowe w Pszczynie powstaje od czerwca ub. roku wzdłuż tamtejszych: ul. Sokoła, Placu Dworcowego i ul. Kościuszki. Zasadnicza część znalazła się w miejscu wcześniejszego skweru przed dworcem kolejowym. Dworzec jest m.in. punktem przesiadek mieszkańców tej części województwa na pociągi: w stronę Tychów i Katowic oraz Czechowic-Dziedzic i Bielska-Białej.
Nowe centrum przesiadkowe utworzą: prosty parterowy obiekt obsługi podróżnych z ceglaną elewacją, nawiązującą do budynku dworca kolejowego oraz wiaty dla busów i autobusów, parkingi dla niemal 200 samochodów osobowych, 180 miejsc postojowych dla rowerów oraz postój taksówek. Wokół przebudowywany jest układ drogowy.
Jak wynika z piątkowej informacji starostwa, ostatnio rozpoczął się montaż paneli fotowoltaicznych na budynku obsługi podróżnych, trwają też prace wykończeniowe w jego wnętrzu. Na części dróg dojazdowych położono pierwsze warstwy asfaltu, przygotowane jest podłoże pod parking dla rowerów. Na ukończeniu są ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż ul. Sokoła oraz parkingi. Posadzono też pierwsze drzewa.
Budowa centrum przesiadkowego w Pszczynie to największa inwestycja w historii powiatu pszczyńskiego, który prowadzi projekt razem z gminą Pszczyna. Część realizowana przez powiat - centrum przesiadkowe i układ drogowy - kosztuje ponad 17 mln zł, z czego 14 mln zł to środki unijne.
Partner projektu - gmina Pszczyna - kosztem ponad 26 mln zł wykonuje system tras rowerowych o łącznej długości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. Budowa tras rowerowych ma zakończyć się w 2020 r.
Koszty całej inwestycji oszacowano w unijnym projekcie na 43,6 mln zł; dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 to 35,7 mln zł.
W latach 2012-2014 zarządca kolejowych nieruchomości, spółka PKP SA, wyremontował kosztem ok. 2,5 mln zł pszczyński dworzec kolejowy z 1890 r. Z jego elewacji zdjęto wówczas dawną farbę, eksponując cegłę, wymieniono dach i okna, odnowiono wnętrza. Renowacji doczekała się też przydworcowa wiata. Z boku budynku powstał kryty parking rowerowy.
Dworzec kolejowy w Pszczynie znajduje się na linii 139 Katowice - Zwardoń, między Katowicami i Tychami a Czechowicami-Dziedzicami i Bielskiem-Białą. Jej częścią biegnie międzynarodowa linia E 65. Kursują tamtędy pociągi międzynarodowe do granicy w Zebrzydowicach i liczne regionalne. W Pszczynie od tej głównej trasy odbiega linia 148 przez Żory do Rybnika.
Powiat pszczyński jest organizatorem komunikacji autobusowej na dwóch liniach: Pszczyna - Suszec, przedłużonej do Żor oraz Pszczyna - Pawłowice. W związku z budową centrum przesiadkowego również władze gminy uruchomiły w ub. roku trzy trasy autobusów w kierunku Jankowic, Studzienic, Piasku, Czarkowa, Ćwiklic i Rudołtowic.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.