Jesienią mamy szansę się dowiedzieć, czy w Górach Bardzkich znowu zagoszczą ekipy górnicze. Wtedy ma być podjęta decyzja co do przebiegu drogi ekspresowej S8 na południe od Wrocławia. Jeden z trzech wariantów zakłada poprowadzenie jej przez Bardo i wydrążenie tunelu pod słynnym bardzkim obrywem skalnym.
Obecnie przez Bardo prowadzi droga krajowa nr 8 łącząca Kudowę Zdrój z Litwą. Ruchliwa szosa przebiega tu doliną Nysy Kłodzkiej tuż obok zabytkowego miasta. Pomysły przesunięcia tej trasy podejmowane były od dawna, np. w 1967 r. ówczesna Pracownia Planów Regionalnych wysunęła koncepcję przełożenia tej drogi w kierunku Srebrnej Góry, z ominięciem Barda.
Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała trzy warianty przebiegu drogi S8. Jeden z nich będzie wymagać użycia ekip górniczych do wydrążenia tunelu długości około dwustu metrów. Tunel miałby przecinać zbocze góry Kalwaria (582 m n.p.m.), na którym znajdują się relikty zamku z XIV w. Góra ta leży na południe od Barda, a jej zbocza stromo opadają do Nysy Kłodzkiej. Powstanie tunelu nie jest jednak przesądzone.
- W tym momencie jest to tylko dyskutowany wariant, jeden z trzech - podkreśla Magdalena Szumiata z GDDKiA oddział we Wrocławiu.
- O tym, który zostanie wybrany i czy droga ekspresowa przebiegnie tunelami pod Górami Bardzkimi dowiemy się jesienią tego toku - dodaje.
Umowę na opracowanie przebiegu południowego odcinka drogi S8 od Wrocławia do Kłodzka podpisano w lutym 2018 r. Obecnie pomiędzy tymi miastami istnieje jednojezdniowa droga krajowa nr 8, na której notowane jest duże natężenie ruchu samochodowego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.