Przetarg na budowę nowej czterokilometrowej linii tramwajowej od dotychczasowej pętli tramwajowej w sosnowieckiej dzielnicy Zagórze, do ronda Jana Pawła II w tym mieście, ogłosiła samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.
Będzie to pierwsza od lat budowa nowego połączenia tramwajowego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, a także Górnego Śląska, gdzie wspólną sieć obsługuje należąca do 12 miast regionu spółka Tramwaje Śląskie.
Spełnią się plany sprzed 40 lat?
Jak przypomniał w środowej informacji o ogłoszeniu przetargu rzecznik sosnowieckiego magistratu Rafał Łysy, budowa odcinka była obiecana niemal 40 lat temu, wraz z otwarciem pętli na skraju dużego osiedla Zagórze.
- Dzięki wydłużeniu linii z tramwaju będą mogli skorzystać mieszkańcy sporej części Zagórza. To pomoże nam również w uporządkowaniu siatki połączeń komunikacji publicznej - zaznaczył cytowany przez Łysego prezydent miasta Arkadiusz Chęciński.
Nowa, blisko czterokilometrowa linia tramwajowa będzie biegła od dotychczasowej pętli tramwajowej Zagórze, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętla planowana jest na rondzie Jana Pawła II.
Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastruktury przystankowej inwestycja obejmuje rozbudowę układu drogowego fragmentu ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad torami tramwajowymi. Wszystkie roboty mają zakończyć się w ciągu 27 miesięcy od daty podpisania umowy.
Jedna z największych inwestycji tramwajowych w regionie
Nowe odcinki w Sosnowcu są jedną z największych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowywanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (obok przedłużenia linii na Zagórzu w Sosnowcu, krótki łącznik wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione unijne dofinansowanie to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.
Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również już dofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.