REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
16 kwietnia 2019 21:27 Polska Agencja Prasowa 1.8 tys. odsłon

Powstają propozycje zmian w sieci połączeń komunikacji miejskiej GZM

Brak w Metropolii szybkiego transportu publicznego powoduje, że mieszkańcy wolą prywatny samochód nawet, jeśli jest on droższy od transportu publicznego
fot: Maciej Dorosiński/ARC

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która od 1 stycznia br. przejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie, pracuje nad zmianami w sieci połączeń. Propozycje będą powstawały stopniowo dla poszczególnych rejonów Metropolii - w etapach, do końca października 2020 r.

Grzegorz Kwitek z zarządu GZM, odpowiedzialny za transport, poinformował we wtorek o przebiegu prac nad zmianiami w sieci połączeń podczas zorganizowanej w Sosnowcu - w czasie targów Silesia Komunikacja - konferencji "Transport niskoemisyjny w GZM". Mówił o założeniach systemu transportowego Metropolii; wskazał, że przeprojektowanie sieci połączeń jest jednym z głównych wyzwań GZM.

- Mamy już wyniki studium transportowego, przygotowanego przez subregion centralny woj. śląskiego, mamy badania ankietowe, badania ruchu dla całej Metropolii i ponad 80 gmin subregionu centralnego. Na tej podstawie, posiłkując się programem VISUM do modelowania ruchu, pracuje zespół w ramach Zarządu Transportu Metropolitalnego, który ma za zadanie zmodyfikowanie obecnej siatki połączeń - powiedział Kwitek.

Jak wyjaśnił, pod kątem tych prac teren Metropolii podzielono na sześć stref, dla których proponowane będą zmiany - zmierzające przede wszystkim do wykorzystania kolei jako głównego środka transportu.

- To podejście będzie skupiało się na tym, aby kolej była głównym szkieletem komunikacyjnym, a system dowozowo-odwozowy w postaci tramwajów, autobusów i trolejbusów, zapewniał sprawną komunikację miejską - uściślił członek zarządu GZM.

Jako pierwsze, do końca lipca br., powstać mają propozycje zmian dla strefy wschodniej, obejmującej w większości miasta i gminy Zagłębia Dąbrowskiego. Terminy dla kolejnych stref wyznaczono na końce: listopada br. oraz lutego, czerwca i października 2020 r.

Prace opierają się na diagnozie popytu - na podstawie rezultatów studium transportowego, w ramach którego zebrano m.in. 30 tys. ankiet wśród mieszkańców GZM.

- Dodatkowo zbadano ruch samochodowy: osobowy, towarowy, jak i kwestie związane z transportem publicznym. Mamy dane dotyczące napełnień transportu publicznego, wiemy, jakie są preferencje mieszkańców, znamy także motywy ich podróży - wymieniał Kwitek.

W tym kontekście zastrzegł, że studium wykazało m.in. brak w Metropolii szybkiego transportu publicznego, konkurencyjnego dla prywatnych samochodów.

- Mieszkańcy wolą samochód nawet, jeśli jest on droższy od transportu publicznego. W zasadzie jedyna motywacja, która może ich skłonić do zmiany, to drastyczne opłaty za parkowanie i brak miejsc parkingowych w miastach - zaznaczył członek zarządu GZM wskazując, że budowa atrakcyjnego systemu transportowego będzie wymagała powiązania z polityką miast dotyczącą systemów parkowania.

- Bez tego nie uda się zwiększyć liczby pasażerów - podkreślił.

Prace nad nową siecią połączeń mają polegać na ocenie stanu istniejącego i zbudowaniu optymalnego modelu dla każdego obszaru, a następnie konfrontacji ich.

- Będą symulacje proponowanych rozwiązań i konsultacje z miastami, mieszkańcami - wyjaśniał Kwitek.

- Proces ustalenia docelowej sieci transportowej Metropolii chcemy zakończyć w przyszłym roku. Zdajemy sobie sprawę, że cały związany ze zmianami proces będzie wieloletni; mamy m.in. umowy z operatorami, projekty unijne, więc są tu pewne ograniczenia. Wobec nich będziemy starali się przedstawiać propozycje i kolejne lata pokażą dokonywanie tych zmian - zadeklarował.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DRYHS
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górników w kopalni będzie o połowę mniej. Dokąd trafią?
19 grudnia 2024
33.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]