Jak zapowiedzieli przedstawiciele katowickiego magistratu po Świetach Wielkanocnych rozpocznie się przebudowa węzla drogowego - skrzyżowania dróg DK86 oraz DK81 (czyli ul. Pszczyńskiej oraz ul. 73 Pułku Piechoty). To oznacza jeszcze większe utrudnienia dla pracowników kopalni Murcki-Staszic, którzy do węzła dojeżdżają ul. Karolinki. Jak przekonują władze miasta po zakończeniu przebudowy ruchu w rejonie węzła ma być bardziej płynny.
Jak poinformowali przedstawiciele katowickiego magistratu zmiany będą polegać przede wszystkim na zawężeniu ul. Pszczyńskiej (DK86) na wysokości Giszowca - do jednego pasa w każdym kierunku – zarówno w stronę Sosnowca, jak i w stronę Tychów. Utrzymane będą funkcjonujące włączenia - zjazdy i wyjazdy - ulic Kolistej i 73 Pułku Piechoty z ul. Pszczyńską, jednak ze względu na spodziewane spiętrzenie ruchu w tym obszarze, będzie to utrudnione. Przypomnijmy, że średnio tę drogę pokonuje codziennie aż 58,5 tysiąca pojazdów. Drugą zmianą będzie zamknięcie możliwości zjazdu z autostrady A4 - jadąc od strony Gliwic – w kierunku Tychów. Tę trasę pokonuje codziennie średnio ponad 10 tysięcy kierowców. Jak argumentują urzędnicy wprowadzanie opisywanych zmian jest konieczne, by wykonać pierwszy etap inwestycji, polegający m.in. na wykonaniu nowych odcinków ul. Pszczyńskiej łącznie z budową wiaduktów drogowych nad linią kolejową i ulicą Kolistą oraz bezkolizyjnych, bezpośrednich zjazdów/wjazdów z ul. Pszczyńskiej na ul. 73 Pułku Piechoty. Piesi zyskają nowe połączenia ul. Kolistej pod wiaduktem w ciągu ul. Pszczyńskiej oraz przejścia podziemne i połączenia pomiędzy przystankami autobusowymi. Rowerzyści natomiast zyskają ścieżkę rowerową po zachodniej stronie ul. Pszczyńskiej oraz ciągi pieszo-rowerowe poprzeczne do ul. Pszczyńskiej.
- Zdajemy sobie sprawę, że przy tak dużych inwestycjach drogowych wprowadzenie czasowych zmian będzie wiązało się z przejściowymi niedogodnościami – ale jest to niezbędne, żeby docelowo odczuć zasadniczą poprawę sytuacji. Dzięki oddzieleniu ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego będzie się jeździło płynniej, bez zatorów, a dodatkową korzyścią będzie zaoszczędzony czas i paliwo. Dlatego prosimy katowiczan i mieszkańców metropolii o wyrozumiałość i cierpliwość w tej sprawie – mówi Maciej Stachura, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice i przypomina, że to największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod katowickim rondem, która podniosła znacząco komfort podróżowania przez śródmieście Katowic. – W związku z tym, że zatory drogowe mogą się przenosić poza obszar przebudowy apelujemy do kierowców, by w miarę możliwości wybierali podróżowanie komunikacją publiczną – pociągiem, autobusem lub tramwajem – dodaje Maciej Stachura.
Inwestycja, która będzie kosztowała 247,5 mln zł (z czego 210 mln zł to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) została podzielona na dwie części. - Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych - ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.
Urzęnicy ostrzegają, że na zmiany muszą się także przygotować pasażerowie autobusów linii 672 i 674 – zmienią się zarówno ich trasy, jak i rozkłady jazdy. W trakcie inwestycji autobus linii 674 z Centrum Handlowego 3 Stawy będzie kierował się objazdem ulicami Murckowską, Gospodarczą, następnie Szopienicką do Giszowca, natomiast linia 672 - po wyjeździe z Centrum Handlowego 3 Stawy będzie kierowana na ul. Murckowską, a następnie nawracała na węźle ulic Murckowskiej i Porcelanowej w kierunku ul. Pszczyńskiej i Murcek.
Przebudowa węzła ma się zakończyć w pierwszej połowie 2021 r. Jak przekonują przedstawiciele magistratu utrudnienia dla kierowców mają się znacząco zmniejszyć w pierwszej połowie 2020 r. Wtedy do użytku mają zostać oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia DK 86 z DK 81.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Do szewczyk dra:) Maja udostepnic specjalny bus pas dla scianowcow i przodkowcow i ewentualnie jeszcze dla tych od zelaza Reszta parking na murckowskiej przy komunalnym i pieszo.
KWK Murcki Staszic - pierwsza w historii polskiego górnictwa kopalnia, która zostanie zamknięta z powodu utknięcia pracowników w korkach. Ale u mnie na oddziale mówią, że to nic - jeśli do połowy 2021, to znaczy, że potrwa to tylko chwil.ę.