Przebudowę sieci trakcji elektrycznej na ponad 20 km torów linii kolejowej Racibórz-Chałupki (woj. śląskie) zamierza zamówić zarządca kolejowej infrastruktury. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybrała już ofertę - spośród mieszczących się w budżecie przetargu.
Inwestycja będzie realizowana w ramach finansowanego z budżetu państwa projektu "Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle-Chałupki (Granica Państwa)" o wartości 296,5 mln zł. Projekt jest częścią przedsięwzięcia PLK pod nazwą "Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska".
Magistralna linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupki jest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dla ruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego - biegnie do granicy państwa i kolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach.
W ramach "Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle-Chałupki" m.in. zakończono już prace torowe na odcinku Krzyżanowice-Chałupki (na południe od Raciborza, w pobliżu granicy z Czechami), a także roboty na odcinkach Racibórz-Krzyżanowice (na południe od Raciborza) oraz Bierawa-Nędza (na północ od Raciborza).
W grudniu ub.r. PLK ogłosiły przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej nad poszczególnymi odcinkami torów odcinków Krzyżanowice-Chałupki, Racibórz-Krzyżanowice i samej stacji Krzyżanowice. To łącznie ponad 22 km sieci nad torami szlakowymi i dodatkowo nad stacją Krzyżanowice.
Roboty, które mają zostać wykonane do końca listopada 2019 r., wstępnie oszacowano na ok. 30 mln zł netto. W informacji z otwarcia ofert wartość tę uściślono na 36,4 mln zł brutto. W przetargu spłynęło sześć ofert, PLK poinformowały już o odrzuceniu najtańszej i wyborze kolejnej - złożonej przez spółkę Trakcja PRKiI, za 34,9 mln zł brutto.
Jak wynika z opisu stanu istniejącego linii w dokumentacji przetargowej, na rewitalizowanym jej odcinku Racibórz-Chałupki średnio w ciągu doby kursuje w każdą stronę po pięć pociągów osobowych i 17-18 pociągów towarowych.
Największym dotąd przedsięwzięciem w ramach "Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle-Chałupki" są praktycznie zakończone już roboty na odcinku Bierawa-Nędza oraz Racibórz-Krzyżanowice. Objęły one ok. 35 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych. Wymieniono 14 rozjazdów i wyremontowano 15 przejazdów kolejowo-drogowych. Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja kosztowała 69,9 mln zł netto.
Wśród innych odcinków tego projektu PLK, w październiku u.br. unieważniony z powodu zbyt wysokich cen został przetarg na przebudowę odcinka Kędzierzyn Koźle-Stare Koźle. Z końcem października spółka PKP Polskie Linie Kolejowe informowała natomiast o wyborze wykonawcy dokumentacji przebudowy dużej stacji kolejowej Racibórz.
Niezależnie od planów spółki PKP PLK, spółka PKP SA w ramach swojego Programu Inwestycji Dworcowych zamierza - do początku 2023 r. - przebudować budynek dworca w Raciborzu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.