Jeden z największych systemów roweru miejskiego w woj. śląskim ruszył w czwartek,21 marca, z początkiem wiosny, w Chorzowie. Uruchomiony jesienią ub.r. początkowo liczył 15 stacji ze 150 rowerami. Obecnie obejmuje 46 stacji z 460 rowerami, w tym dziecięcymi czy tandemami.
To jeden z dwóch największych systemów rowerowych w regionie. W sąsiednich Katowicach, gdzie rowerowy sezon 2018 r. zakończył się 54 stacjami i 450 rowerami, na koniec tegorocznego sezonu ma być 75 stacji z ponad 600 rowerami.
Jak poinformował w czwartek chorzowski urząd miasta, Chorzowski Rower Miejski pod nazwą "KajTeroz" został rozbudowany łącznie o 31 stacji i 310 rowerów - oprócz maszyn standardowych, o 25 rowerów z fotelikiem dla dzieci, 40 rowerków dziecięcych, 25 tandemów i 25 rowerów familijnych typu cargo.
Chorzowski system będzie w tym sezonie działał do końca listopada br. Rozmieszczenie stacji można sprawdzić w aplikacji operatora - spółki Nextbike Polska - i na stronie kajteroz.pl. Można tam też na bieżąco podglądać, na których stacjach znajdują się rowery - z informacją o liczbie dostępnych poszczególnych typów.
Miasto zastrzega, że rowery dziecięce są dostępne tylko na stacjach: Park Róż, Park Śląski Al. Karolinki, Park Śląski Pelikany, Park Śląski ZOO, Park Śląski Żyrafa, Szyb Prezydent, Park Pod Kasztanami i Dolina Górnika. Na razie rowery "KajTeroz" można wypożyczać i zwracać na wszystkich stacjach na terenie Chorzowa.
Chociaż Nextbike Polska obsługuje również sieci innych samorządów woj. śląskiego (m.in. Katowic, Gliwic czy Sosnowca), umożliwiając posługiwanie się wszędzie jednym kontem użytkownika, na razie nie ma możliwości podróży między miastami. Aby rozwiązać problem, zrzeszająca 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia porozumiała się już z operatorem.
Na mocy podpisanej 12 marca br. umowy przewidziano integrację miejskich systemów rowerowych funkcjonujących na terenie GZM. Oznacza to, że użytkownicy systemu będą mieli możliwość zwrotu roweru standardowego w gminie innej niż gmina wypożyczenia, bez dodatkowych opłat.
Przedstawiciele Metropolii zastrzegli, że założenia tej umowy z operatorem wejdą w życie, o ile konieczne zmiany w swoich regulaminach i umowach z nim zaakceptują miasta (członkowie GZM). Dotąd deklarację przeprowadzenia takich zmian zgłosili włodarze m.in. Sosnowca, Tychów czy właśnie Chorzowa.
Koszty związane z wprowadzeniem możliwości wypożyczenia roweru miejskiego w jednej gminie, a oddania w innej, ma pokrywać GZM. Metropolitalny oficer rowerowy Marcin Dworak wyraził niedawno nadzieję, że miasta szybko i sprawnie dokonają zmian, by integracja ich systemów rowerowych mogła zostać wdrożona od 1 kwietnia.
W woj. śląskim od początku marca br. działa już system rowerów miejskich w Gliwicach (podobnie jak w ub.r., 15 stacji i 150 rowerów). Od 7 marca na ulice Rybnika wyjechało 80 jednośladów innego operatora (to system tzw. czwartej generacji, jednoślady są dostępne w 35 miejscach parkowania).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Szkoda tylko że wyludza się pesel do rejestracji konta