Prawie 15 mln ton dostarczonej ropy naftowej i paliw - taki rekordowy wynik za 2018 r. osiągnął gdański Naftoport z grupy PERN. W tym czasie obsłużył on 314 tankowców, z czego 1/3 stanowiły jednostki przekraczające 80 tys. ton ładowności - poinformował w piątek PERN.
Jak zapowiedział paliwowy operator, w tym roku Naftoport zamierza przeznaczyć na inwestycje i remonty ok. 20 mln zł, czyli mniej więcej o 8 mln zł więcej niż w roku ubiegłym.
Według danych PERN, w 2018 r. przeładunki w terminalu Naftoportu wyniosły: w przypadku ropy naftowej - 12,1 mln ton, gdy w 2017 r. było to 10 mln ton, a w przypadku produktów gotowych - 2,8 mln ton przy 2,5 mln ton rok wcześniej.
Spółka podkreśliła, że dzięki rosnącej roli Naftoportu, Gdańsk awansował na 4. miejsce wśród portów na Bałtyku, gdy jeszcze w 2015 r. zajmował 6. lokatę. "Dziś Naftoport stał się realnym narzędziem warunkującym skuteczną dywersyfikację dostaw surowca do Polski" - zaznaczył PERN.
W jego ocenie, "dywersyfikacja leży w strategicznym interesie Polski, bo oznacza niezależność i bezpieczeństwo energetyczne kraju". - Polski rynek coraz bardziej otwiera się na dostawy z różnych kierunków. Dzięki podejmowanym inwestycjom, polskie rafinerie mogą przerabiać także inne niż rosyjska gatunki ropy. Dlatego coraz częściej do naszego kraju trafia ropa z różnych regionów świata - zwrócił uwagę PERN.
Jak dodał, obecnie krajowe rafinerie przerabiają surowiec nie tylko z Rosji, ale także Arabii Saudyjskiej i innych państw Bliskiego Wschodu, USA i Kanady, Nigerii, Angoli, Kazachstanu oraz podmorskich złóż Morza Północnego i złóż rodzimych Morza Bałtyckiego. "Dla PERN oznacza to jedno - konieczność zapewnienia elastycznego transportu ropy do rafinerii i zachowanie jej pełnej jakości. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem firma rozwija swoją infrastrukturę" - wyjaśniła spółka.
- Możliwość szerokiego wyboru dostawców i możliwość zaopatrzenia w surowiec poprzez port na Morzu Bałtyckim - Naftoport jest korzystna dla polskich rafinerii z uwagi na większą konkurencyjność i bezpieczeństwo energetyczne - powiedział prezes PERN Igor Wasilewski, cytowany w piątkowym komunikacie spółki.
PERN podkreślił, iż dzięki inwestycjom, które podejmuje "możliwości Naftoportu jeszcze się zwiększą". W tym kontekście spółka wymieniła realizowaną już budowę nowych zbiorników na ropę naftową w jej bazie surowcowej w Gdańsku oraz w Terminalu Naftowym Gdańsk, a także planowaną budowę drugiej nitki rewersyjnego ropociągu z Gdańska do Płocka.
- Naftoport jest jedynym w Polsce morskim terminalem przeładunku ropy naftowej i największym krajowym terminalem przeładunku produktów jej rafinacji, jednym z największych naftowych terminali przeładunkowych na Bałtyku - przypomniał PERN, który posiada w kapitale gdańskiej spółki 66,67 proc. udziałów.
PERN zwrócił uwagę, że Naftoport stanowi istotny element logistyki dostaw ropy naftowej, zaopatrując w surowiec rafinerie krajowe - PKN Orlen i Grupy Lotos, a także niemieckie - TRM Leuna i PCK Schwedt, przy czym za pośrednictwem terminalu Naftoportu realizowana jest również większość eksportu produktów naftowych z Polski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.