Gdański port w 2018 r. przeładował 49 mln ton towarów, co oznacza niemal połowę wszystkich towarów jakie przeszły przez wszystkie polskie porty - poinformowała we wtorek spółka Port Gdańsk. Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku pod względem przeładunków.
Spółka przypomniała, że Port Gdańsk zakończył 2017 r. przeładowując 40,6 mln ton towarów - wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. Rok później, było to już ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu - dodano.
- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom - wskazał cytowany w komunikacie prezes Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke.
Spółka dodała, że ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy niż planowano.
Firma poinformowała, że szczególnie wysoki wzrost przeładunków zanotowano w węglu. - Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 proc. więcej niż w 2017 r. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 proc. - 21,5 mln ton - wyjaśniono.
Port Gdańsk przeładował blisko 20 mln ton kontenerów, o 21 proc. więcej niż w 2017 roku. "W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tys. nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu. W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej" - tłumaczy dyrektor handlowy Adam Kłos.
Gdański port wzrost przeładunków odnotował również w paliwach o 18 proc. do 15,5 mln ton, a także w grupie "inne masowe" m.in. kruszywach - wzrost o 14 proc. do 3,9 mln ton.
- Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie - zaznaczono w komunikacie.
Łukasz Greinke dodaje, że ambicją zarządu spółki w 2019 roku jest awans gdańskiego portu na trzecią pozycję, którą obecnie zajmuje rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-proc. spadku dynamiki.
W najbliższych 13 latach port w Gdańsku na rozbudowę i modernizację infrastruktury, m.in. na budowę portu centralnego ma otrzymać 8,6 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.