PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
29 grudnia 2018 19:00 Portal gospodarka i ludzie : : autor: WIG 2,537 odsłon

Koleje: PKP Intercity kończy trzeci rok z rzędu z zyskiem

W 2018 r. z usług PKP Intercity skorzystało o 8 proc. pasażerów więcej, niż rok wcześniej
fot: PKP Intercity

PKP Intercity SA kończy trzeci z kolei rok z zyskiem - powiedział w piątek, 28 grudnia, na briefingu podsumowującym działalność spółki szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że prognozowany zysk netto za 2018 rok wynosi około 190 mln zł.

Rok 2018 był szczególny dla PKP pod kątem intensywności realizowanych przewozów oraz liczby przewiezionych pasażerów a także inwestycji. Spółka realizuje wieloletni program inwestycyjny. Oto najważniejsze z działań zrealizowanych w mijającym roku:

Dobiegający końca 2018 r. był dla PKP Intercity rokiem szczególnym ze względu na intensywność zrealizowanych przewozów, liczbę przewiezionych pasażerów oraz wykonane inwestycje, których pierwsze efekty są już widoczne i pozytywnie oceniane przez pasażerów. https://t.co/eZd5yw6FLl pic.twitter.com/4GfRToGA18

Inwestycje w komfort podróży
To już trzeci rok z rzędu, w którym PKP Intercity odnotowuje zysk. Prognozowany zysk netto wynosi ok. 190 mln zł. Dobre wyniki pozwalają na największy program inwestycyjny w historii spółki pn. „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2023. o wartości około 7 mld zł. W 2018 r. wartość podpisanych lub rozszerzonych umów na zakup lub unowocześnianie taboru to ponad 2 mld zł.

Jeszcze do końca roku PKP Intercity odbierze 26 pierwszych wagonów po modernizacji w H. Cegielski – Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu (fabryka przekazała dwukrotnie więcej wagonów, niż zakładano w harmonogramie na ten rok). Kontrakt za 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A.

Zmodernizowane wagony przedziałowe drugiej klasy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok); Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok); Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście).

Rozszerzono 3 umowy na modernizację 163 wagonów przez PESA Bydgoszcz. Przewoźnik zamówił dodatkowo modernizację 82 pojazdów. Do PKP Intercity trafi więc łącznie 245 komfortowych wagonów. Zupełną nowością na polskich torach będzie 60 wagonów typu COMBI z Pesy. To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce. Będą to wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi oraz przedziałem dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku. W wagonach wydzielona będzie także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

W 2018 roku PKP Intercity kupiło 6 pojazdów szynowo-drogowych typu Crab 1500E za blisko 2,7 mln zł. Craby idealnie sprawdzają się na terenie zamkniętych hal. Zastosowany w nich napęd elektryczny redukuje emisję spalin i hałasu. 6 nowych pojazdów wyprodukowanych przez Wichary Technologies wesprze obsługę taboru w zakładach PKP Intercity w Gdyni, Krakowie oraz Przemyślu. Kupno zostało dofinasowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.

Większość modernizacji oraz inwestycji realizowana jest w bieżącym roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2). PKP Intercity podpisało umowy na realizację tych projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w kwietniu 2018 r. (P1) i w czerwcu 2018 r. (P2). Pozyskano 654 mln zł. 

Po zakończeniu w 2023 r. obecnego programu inwestycji tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery.

Przewoźnik zwiększa także swoją pracę przewozową. Wraz z wdrożeniem 9 grudnia 2018 r. nowego rozkładu jazdy na sezon 2018/2019 uruchamianych jest o 23 pociągi więcej każdego dnia. Średnio 383 pociągi jeżdżą każdego dnia obejmując nowe połączenia krajowe i międzynarodowe, więcej kursów Pendolino z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta, oraz kolejne relacje obsługiwane przez pojazdy Flirt3 i PesaDART.

- W perspektywie do 2023 r. polska kolej będzie nowoczesna, szybka i konkurencyjna również wobec zagranicznych przewoźników. Podsumowując działania zrealizowane w 2018 r. z całą świadomością stwierdzam, że jesteśmy na dobrej drodze - ocenia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Strategia taborowa do 2023 r. to 7 mld zł na komfort dla pasażerów! Nowe i zmodernizowane pociągi będą wyposażone https://t.co/sgZloo5Gkn. w klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wygodne fotele, przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery. pic.twitter.com/Re1VKDVCnr

Partnerstwo innowacyjne
PKP Intercity rozpoczęło współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w celu stworzenia nowoczesnych pociągów. Opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy. Pod koniec października 2018 r. PKP Intercity i NCBiR opublikowały ogłoszenie o zamiarze prowadzenia dialogu technicznego. Dotyczy on opracowania i dostawy konfigurowalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które spełniają wymagania w zakresie m.in. prędkości powyżej 250 km/h, pojemności ok. 400 miejsc. Dialog Techniczny ma zbadać możliwości konfigurowania EZT, zastosowania systemu automatycznej wymiany bagażu wraz z lotniczą odprawą pasażerów i bagażu na pokładzie pociągu. Rozwiązania te znajdą zastosowanie przy obsłudze Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Obsługa połączeń zagranicznych
W nowym rozkładzie jazdy od 9 grudnia 2018 r. PKP Intercity przygotowało pociąg IC Nightjet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwia dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Dodatkowo pociąg IC Przemyślanin, jadący z Przemyśla, będzie prowadził grupę wagonów do Berlina, które są przełączane do pociągu IC Nightjet w Raciborzu. Dzięki temu mieszkańcy aż sześciu województw: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego zyskali połączenie międzynarodowe i mogą dojechać bezpośrednio do stolicy Niemiec - podkreśla spółka w podsumowaniu roku.

Dodatkowo pociąg IC Cracovia relacji Kraków – Praga prowadzi grupę wagonów do Budapesztu. Nowością w ofercie PKP Intercity w sezonie 2018/2019 jest również IC Sobieski kursujący z Krakowa do Wiednia.

W tym roku PKP Intercity rozszerzyło sprzedaż online biletów na pociągi łączące Warszawę i Trójmiasto z Berlinem (na takich samych zasadach, jakie obowiązują 
w połączeniach krajowych).
- To duże ułatwienie dla pasażerów, ponieważ zniesiony został obowiązek wydruku biletów kupionych przez internet. Pasażerowie mogą je teraz okazać konduktorowi na ekranie smartfona, komputera lub tabletu. Tym samym wprowadzona została elektroniczna kontrola biletów zakupionych w systemach sprzedaży internetowej PKP Intercity i Deutsche Bahn, w tym przez aplikację mobilną - podała spółka PKP Intercity

PKP Intercity uprościło także nazwy ofert w komunikacji międzynarodowej. Od 9 grudnia 2018 roku wszystkie limitowane oferty SparDay oraz SparNight zmieniły nazwę na Super Promo International, a wszystkie nielimitowane oferty, które miały w nazwie końcówkę „… Specjal” zmieniły nazwę na „Visit…”, np. Visit Grodno.

Pasażerowie
PKP Intercity odnotowało rekordową liczbę pasażerów w wakacje. Od początku czerwca do końca sierpnia 2018 r. z usług przewoźnika skorzystało blisko 13,5 mln pasażerów. W stosunku do ubiegłorocznego okresu letniego na pociągi zdecydowało się ponad 8 proc. więcej pasażerów. Wzrost popularności wakacyjnych podróży z PKP Intercity jest jeszcze bardziej widoczny, gdy wyniki porówna się z tymi z poprzednich lat. W 2015 r. w okresie letnim PKP Intercity wybrało nieco ponad 9 mln osób, co oznacza, że obecnie pociągi PKP Intercity w wakacje wybiera aż 4,5 mln pasażerów więcej.

Także poza wakacjami z usług przewoźnika rokrocznie korzysta coraz więcej osób. Od stycznia do listopada 2018 r. ponad 42,5 mln pasażerów. Prognozy na zakończenie 2018 r. wskazują na ponad 46 mln pasażerów, czyli 8 proc. więcej niż w roku ubiegłym.

Większość pasażerów PKP Intercity dokonuje zakupu biletów przez Internet. W 2018 r. z tego narzędzia skorzystało blisko 50 proc. z nich. Udział kanałów samoobsługowych łącznie (internet, aplikacje mobilne, biletomaty) stanowi ponad 54 proc. sprzedaży.

Z myślą o wygodzie pasażerów w 2018 r. m.in. udostępniono w aplikacji mobilnej sprzedaż biletów łączących różne ulgi: oferty Bilet Rodzinny, oferty Duża Rodzina oraz rozszerzono internetową sprzedaż biletów na pociągi PKP Intercity łączące Polskę i Niemcy.

Plany na 2019 rok
PKP Intercity przewiduje postęp prac modernizacyjnych. Zaplanowano modernizację lub zakup taboru i stacji postojowych (m.in. dostawę lokomotywy elektrycznej z V=160 km/h (NEWAG) oraz modernizację 3 innych, modernizację ponad 153 wagonów. Planowane są przetargi lub rozstrzygnięcia, które mają bezpośredni wpływ na jakość usług, w tym:

Przewoźnik przewiduje rozszerzenie internetowej sprzedaży biletów na kolejne połączenia międzynarodowe, w tym pociąg IC Nightjet oraz pociągi objęte taryfą NRT. Spółka pracuje nad wdrożeniem wyboru miejsca przy rezerwacji na graficznym schemacie przy internetowym zakupie biletu dla wybranych pociągów obsługiwanych składami zespolonymi.

W przyszłym roku przewoźnik planuje szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziane jest dostosowanie strony internetowej do standardów WCAG 2.0, poprawa poziomu dostępności aplikacji mobilnej dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku (VoiceOver) czy nawet modernizacja formularza do zamawiania asysty.

- Rok 2019 na pewno przyniesie wiele wyzwań związanych z umacnianiem naszej pozycji największego, narodowego przewoźnika. Nieustannie pracujemy nad tym, aby zapewnić naszym pasażerom coraz wyższy komfort podróżowania. Rok 2018 był dla nas niezwykle intensywny zarówno pod kątem liczby zrealizowanych inwestycji, jak nowych rozwiązań, które udało nam się wdrożyć. Bardzo cieszy nas fakt, że pasażerowie doceniają nasze działania i coraz chętniej korzystają z usług PKP Intercity. Jestem przekonany, że 2019 rok przyniesie kolejny postęp w rozwoju spółki m.in. pod względem realizowanych inwestycji taborowych - mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

                                                            

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • WAMGV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,524 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]