Blisko 207 tys. t węgla energetycznego popłynęło w tym roku Kanałem Gliwickim i Odrą z gliwickiego portu do wrocławskiej elektrociepłowni. W tym roku tą drogą wodną przewieziono łącznie o 63 proc. więcej węgla niż w poprzednim sezonie żeglugowym.
Jak poinformował PAP w poniedziałek, 3 grudnia, dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki, które jest operatorem gliwickiego portu rzecznego, Robert Goc, w zakończonym już sezonie żeglugowym na Kanale Gliwickim i Odrze wypłynęło z Gliwic do Wrocławia w sumie 421 barek z węglem.
Barki z tym paliwem pilotażowo wróciły na śląski odcinek Odry po kilkuletniej przerwie w połowie ubiegłego roku. Od lipca 2017 r., kiedy przywrócono transport węgla Odrzańską Drogą Wodną, do końca 2017 r. przewieziono z Gliwic do Wrocławia ok. 127 tys. t tego surowca.
W tym roku łączna ilość surowca dostarczonego do wrocławskiej elektrociepłowni Kanałem Gliwickim i Odrą wyniosła 206 808 t. Ładunek został dostarczony do gliwickiego portu 105 pociągami, a łączna liczba przeładowanych wagonów wyniosła 3834 sztuk.
Goc przypomniał, że dostawy energetycznego paliwa z gliwickiej kopalni do wrocławskiej elektrociepłowni to intermodalny łańcuch logistyczny, wykorzystujący dwie gałęzie transportu: kolejowy i wodny śródlądowy. Za organizację drogi przewozu odpowiada grupa kapitałowa OT Logistics, jednak w realizację procesu zaangażowanych jest kilku podwykonawców.
Węgiel z gliwickiej kopalni Sośnica jest przewożony do tamtejszego portu koleją. Przewoźnikiem jest spółka PKP Cargo, a spedytorem - Rentrans International Spedition. Przeładunkiem węgla z wagonów na barki zajmuje się Śląskie Centrum Logistyki. Żegluga po Kanale Gliwickim i Odrze to domena firmy OT Logistics, największego armatora śródlądowego w Polsce.
- Tegoroczny sezon żeglugowy na Odrze był bardzo udany. Dzięki współpracy ze Śląskim Centrum Logistyki oraz naszymi partnerami zwiększyliśmy wolumen przeładunków o 63 proc. rok do roku - do ok. 207 tys. t. Szczególnie nas cieszy, że regularne transporty towarowe powróciły na Odrę i Kanał Gliwicki" - powiedział wiceprezes OT Logistics Andrzej Klimek.
- Wciąż jednak wykorzystujemy potencjał dróg śródlądowych w niewielkim stopniu. Liczymy, że inwestycje związane z użeglownieniem Odrzańskiej Drogi Wodnej, takie jak niedawne ukończenie stopnia wodnego w Malczycach, przełożą się na większą liczbę przewozów, także na dłuższych trasach - wyraził nadzieję Klimek.
- Nasze możliwości przeładunkowe towarów masowych są znacznie większe niż wspomniane 207 tys. tn węgla i sięgają ok. 1 mln t rocznie. Sukcesywnie modernizujemy nasze żurawie portowe oraz naszą infrastrukturę. Jesteśmy również gotowi na inwestycję w nowy sprzęt przeładunkowy, jeśli będzie taka potrzeba - zapewnił dyrektor Goc ze Śląskiego Centrum Logistyki.
Partnerzy tego przedsięwzięcia zwracają uwagę na kolejne działania, zmierzające do poprawy warunków nawigacyjnych na Odrze. 19 listopada br. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zainicjował podpisanie listu intencyjnego w sprawie budowy nowych stopni wodnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.