Do końca października 2019 r. ma zostać zaprojektowana przebudowa dużej stacji kolejowej w Raciborzu. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała w środę, 31 października, o wyborze wykonawcy pełnej dokumentacji przebudowy.
Inwestycja będzie realizowana w ramach finansowanego z budżetu państwa projektu "Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle - Chałupki (Granica Państwa)" o wartości 296,5 mln zł. Projekt jest częścią przedsięwzięcia PLK pod nazwą "Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska".
Magistralna linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupki jest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dla ruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego - biegnie do granicy państwa i kolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach.
W ramach "Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle - Chałupki" trwają m.in. roboty budowlane na odcinkach Bierawa - Nędza i Racibórz - Krzyżanowice. Zakończono już prace na odcinku Krzyżanowice - Chałupki. W połowie października br. PLK unieważniły przetarg na przebudowę odcinka Kędzierzyn Koźle - Stare Koźle.
Ponowiono przetarg na przebudowę stacji Racibórz
Na przełomie maja i czerwca zarządca kolejowej infrastruktury ogłosił ponowione postępowanie przetargowe mające wyłonić projektanta przebudowy stacji Racibórz. Pierwsze zostało unieważnione w marcu tego roku dlatego, że wszystkie cztery oferty przekroczyły założony budżet 3,7 mln zł brutto.
W drugim przetargu wszystkie sześć ofert zmieściło się w zweryfikowanym budżecie 4,9 mln zł. Najtańszą, za 3,5 mln zł brutto złożyła spółka WYG International. W środę PLK podały, że to z z nią podpisały umowę. Planowany termin zakończenia prac projektowych to październik 2019 r.
Zamówienie obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej dla planowanej przez PLK przebudowy stacji Racibórz wraz z wybranymi elementami infrastruktury kolejowej przyległych szlaków, a także m.in. przygotowanie dokumentacji przetargowej pod kątem wyboru wykonawcy prac.
Plan remontu konsultowano m.in. z pasażerami
Niezależnie od planów zarządcy kolejowej infrastruktury spółka PKP SA w ramach swojego Programu Inwestycji Dworcowych zamierza - do początku 2023 r. - przebudować budynek dworca w Raciborzu. W maju tego roku w tym mieście odbyły się poświęcone sprawie warsztaty kreatywne, na które PKP SA zaprosiły: pasażerów, lokalne społeczności, przedstawicieli organizacji pozarządowych, przedsiębiorców oraz społeczników.
Największym realizowanym obecnie przedsięwzięciem PLK w ramach "Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle - Chałupki" są roboty na odcinku Bierawa - Nędza oraz Racibórz - Krzyżanowice. Obejmują one ok. 35 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych. Wymienionych ma zostać 14 rozjazdów i wyremontowanych 15 przejazdów kolejowo-drogowych. Zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja kosztuje 69,9 mln zł netto; planowo ma zakończyć się w grudniu br. Wykonawcą jest firma Skanska.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.