Przejezdność opóźnionej obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 ma zostać osiągnięta w połowie 2019 r. - wynika z założeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W tym czasie gotowe mają być pozostałe odcinki A1 między Pyrzowicami i Częstochową. Jesienią 2019 r. rozpocząć ma się remont częstochowskiego odcinka drogi krajowej nr 1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe (autostradowa obwodnica ma przejąć z niej większą część ruchu).
Całość brakującej dotąd autostrady A1 między Tuszynem (woj. łódzkie) a Pyrzowicami (woj. śląskie) podzielono przed laty na dziewięć tzw. odcinków realizacyjnych, nazwanych kolejnymi literami alfabetu.
Przetargi na odcinki A-E od Tuszyna do Częstochowy ruszyły w połowie 2016 r. i większość z nich została w ostatnich miesiącach sfinalizowana umowami. Zakładają one w głównej mierze rozbudowę istniejącej "jedynki" do standardu autostrady. Odcinki F-I od Częstochowy do Pyrzowic powstają od 2015 r. i zgodnie z umowami powinny być gotowe w 2019 r.
Od wielu miesięcy m.in. w lokalnych mediach pojawiały się sygnały o opóźnieniach w realizacji odcinka F (obwodnica Częstochowy, ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1). Opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę na jego zaprojektowanie i budowę GDDKiA zawarła w październiku 2015 r. z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.
W lipcu br. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk sygnalizował, że po odstąpieniu w maju br. przez GDDKiA od umowy z Salini na budowę pod Warszawą trasy S8 Marki - Kobyłka, na obwodnicy Częstochowy ta sama firma "wzięła się do pracy" i "realizuje przedsięwzięcie".
Potwierdził to we wtorek rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak. Jak przekazał, uzgodnienia z wykonawcą zakładają koncentrację prac w sposób umożliwiający uzyskanie w połowie 2019 r. przejezdności odcinka F - razem z drożnością wszystkich trzech węzłów. Umożliwi to puszczenie ruchu na A1 od Pyrzowic do zakończenia obwodnicy Częstochowy.
- Koncentrujemy się, żeby wykonać prace konieczne, abyśmy w połowie przyszłego roku uzyskali przejezdność na całych tych 57 kilometrach. Reszta będzie kończona z naliczaniem kar umownych - powiedział Prusak.
Przypomniał, że obwodnica - z trzema węzłami - jest kluczowa dla otwarcia autostrady A1 od Pyrzowic za Częstochowę.
- Jej przejezdność jest konieczna, bo potem terminami nakłada nam się modernizacja drogi krajowej nr 1 na terenie Częstochowy. To skomplikowana sytuacja i wszyscy mają tego świadomość. Bardzo mocno naciskamy na wykonawcę, aby udało się zapewnić tę przejezdność - zapewnił przedstawiciel Dyrekcji.
Między Częstochową a Pyrzowicami powstają odcinki F od węzła Częstochowa Północ do węzła Blachownia (ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.