Kolejka wąskotorowa z Rud Raciborskich (woj. śląskie), dojeżdżająca dotychczas do miejscowości Paproć, dzięki ułożeniu kolejnych 700 m szyn będzie dojeżdżać do rybnickiej dzielnicy Stodoły.
Jak poinformował we wtorek, 2 października, Urząd Miasta w Rybniku, za kilka dni ruszą procedury odbiorowe nowego odcinka. Na końcowej stacji Stodoły pojawiła się już stylowa wiata, która będzie służyć oczekującym na peronie pasażerom wąskotorówki. Nieopodal powstanie też niewielki parking dla samochodów i rowerów.
- Trasa kolejki wąskotorowej kończy się na stacji Stodoły, ale można stąd rozpocząć malownicze rowerowe wycieczki, na przykład w kierunku zalewu Pniowiec, którego otoczenie zapewnia atrakcyjny wypoczynek nie tylko latem - powiedział prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
- Turystyczna kolejka łącząca Rybnik z Rudami przyciąga tutaj gości z całego regionu, dlatego również z myślą o nich chcielibyśmy znacząco rozszerzyć sieć rowerowych ścieżek, wykorzystując istniejące dukty lasów rudzkich - dodał prezydent.
Starania o wydłużenie linii kolejowej Rybnik rozpoczął już w ubiegłym roku. Jednak ogłoszone wtedy przetargi dotyczące budowy dworca i torów zostały unieważnione ze względu na zbyt wysokie ceny zaproponowane przez oferentów w stosunku do zaplanowanego przez miasto budżetu na ten cel. Zadanie zostało przekazane do Rybnickich Służb Komunalnych, które podzieliły prace związane z inwestycją. Służby komunalne zakupiły elementy małej architektury, a roboty budowlane wykonuje firma, wybrana wcześniej w przetargu.
Sześciokilometrowy odcinek ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach to pozostałości po 51-kilometrowej kolei działającej od początku ub. wieku. Łączyła ona Gliwice z obecną dzielnicą Raciborza - Markowicami, prowadząc ruch towarowy i pasażerski. Pociągi przestały jeździć w 1993 r. Zabytkowa stacja w Rudach znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.