REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
19 czerwca 2018 15:25 Polska Agencja Prasowa 1.5 tys. odsłon

Gdynia: specjalna barka w porcie zatankuje statki z napędem LNG

Dzięki współpracy z PGNiG wkrótce w porcie gdyńskim możliwe będzie bunkrowanie statków napędzanych gazem skroplonym LNG
fot: port.gdynia.pl Tadeusz Urbaniak

Port w Gdyni będzie pierwszym polskim portem, w którym będzie można tankować statki napędzane LNG. We wtorek spółki PGNiG i zarząd Portu Gdynia podpisały porozumienie o budowie specjalnej barki do bunkrowania statków gazem skroplonym.

PGNiG Obrót Detaliczny i Gas Trading i Port morski Gdynia podpisały w Warszawie porozumienie o wykorzystaniu gazu skroplonego LNG. Projekt - o wartości maksymalnie 60 mln zł ma być gotowy za ok. 3 lata. Prezes portu w Gdyni Adam Meller powiedział:
- Dziś Gdynia przeciera szlaki, ale w ślad za nami pójdą i inni.

Prace nad bunkrowaniem ship-to-ship
Podpisane porozumienie zobowiązuje firmy do wspólnych prac nad technologiczną instrukcją bunkrowania statków, moblilnym punktem bunkrowania LNG w gdyńskim porcie, możliwością bunkrowania z morza metodą ship-to-ship.

Na świecie już obecnie pływa ponad 120 pełnomorskich statków napędzanych gazem skroplonym, ponad sto dwadzieścia jest w budowie. Ten rodzaj paliwa jest coraz bardziej popularny, bo LNG - ze względu na swoje właściwości jest jednym z najczystszych paliw.
- Emisja szkodliwych substancji do atmosfery jest zdecydowanie niższa, a w przypadku wycieku nie istnieje niebezpieczeństwo zanieczyszczenia wód - podkreślił we wtorek prezes Gas Trading Tymoteusz Pruchnik.

Infrastruktura musi powstać do końca 2025 r.
Zgodnie z unijną dyrektywą dotyczącą rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 r., w portach morskich ma powstać taka ilość punktów bunkrowania LNG, która umożliwi poruszanie jednostek - zarówno środlądowych jak i statków morskich - po całej sieci TEN-T. W Polsce mają to być porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu.

Unijna dyrektywa siarkowa nakłada na armatorów, których jednostki pływają m.in. po Bałtyku i Morzu Północnym, obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1 proc. Do tego, od stycznia 2021 r. zacznie obowiązywać ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx) o 75 proc. m.in. na Morzu Bałtyckim. Do 2050 r. KE chce całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego.

LNG - jedno z najczystszych paliw na świecie
Prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha zwrócił uwagę na coraz większe zainteresowanie bunkrowaniem LNG w obszarze Bałtyku.
- Popularyzacja gazu ziemnego przyniesie pozytywny efekt ekologiczny, ponieważ jest to jedno z najczystszych paliw na świecie - ocenił.

Prezes portu Adam Meller mówił, że choć dyrektywa o paliwach alternatywnych wejdzie w życie dopiero w 2025 r., port już teraz zdecydował się na uruchomienie programu budowy specjalnej barki do bunkrowania. Będzie to jednostka o długości 65 m, szerokości 18 metrów o zanurzeniu od 180 do 300 cm. Pojemność jej zbiorników - od 150 do 1760 m sześc LNG.

Prezes gdyńskiego portu dodał, że spółka jest gotowa na każdą implementację, która ma na celu wdrażanie nowych, innowacyjnych i ekologicznych technologii, dzięki którym będzie można spełniać wymagania armatorów.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KXBTX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]