Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) prowadzi nabór do tzw. dialogu technicznego dotyczącego planowanego systemu Roweru Metropolitalnego - poinformowała w czwartek rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy ma zajmować się m.in. transportem publicznym.
Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli GZM Rower Metropolitalny, który ma stać się częścią tamtejszego systemu transportowego, ruszy wiosną 2019 r. Pierwszym krokiem jest zapowiadany już dialog techniczny z m.in. operatorami systemów rowerów miejskich, ekspertami, specjalizującymi się w tematyce rowerowej czy przedstawicielami organizacji rowerowych.
Dialog techniczny to jedna z przewidzianych w prawie zamówień publicznych procedur o charakterze doradczym. Jego rozpoczęcie nie jest równoznaczne z ogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzający ewentualne ogłoszenie takiego postępowania. Jego celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnego opisu przyszłego zamówienia.
- Chcemy poznać możliwości rynkowe, technologiczne, systemowe, jak również opinie specjalistów, co do różnych wariantów funkcjonowania Roweru Metropolitalnego. Mamy pewne własne założenia i marzenia, jak Rower Metropolitalny mógłby funkcjonować, ale musimy je teraz skonfrontować z rzeczywistością i faktycznymi możliwościami rynkowymi - zaznaczył szef departamentu planowania przestrzennego GZM Marcin Marczak.
Jak zasygnalizował, po przeprowadzeniu dialogu urząd metropolitalny przeanalizuje kilka wariantów, a następnie wybierze optymalny, który zostanie odzwierciedlony w założeniach przetargowych. Chodzi m.in. o kwestie czy Metropolia powinna kupić własne rowery i wybrać operatora, czy też powierzyć zewnętrznej firmie całość realizacji systemu.
Określone mają zostać: liczba rowerów w systemie, ich rodzaje, możliwość wykorzystania Śląskiej Karty Usług Publicznych, ewentualnie całoroczne funkcjonowanie systemu czy możliwości wypożyczania i zwracania rowerów. W trakcie dialogu oszacowane zostaną też wartość zamówienia oraz czas, na jaki powinna zostać zawarta umowa.
Nabór wniosków zainteresowanych wzięciem udziału w dialogu technicznym ma trwać do 18 czerwca br. Pierwsze spotkania z uczestnikami dialogu planowane są na koniec czerwca, a ich zakończenie - na pierwszą połowę lipca. Czas i zasięg procedury ma zależeć od liczby otrzymanych przez Metropolię zgłoszeń.
Zgodnie z wcześniejszymi sygnałami przedstawicieli GZM, kluczowym założeniem jest, aby jednym rowerem można było przemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem kilka istniejących w części miast GZM systemów rowerów miejskich obsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.
Popularne obecnie systemy tzw. III generacji oparte są o wypożyczanie i zwracanie rowerów w tzw. stacjach bazowych. Tzw. IV generacja umożliwia, dzięki rozwiązaniom opartym o geolokalizację, wypożyczanie i pozostawianie rowerów poza stacjami dokującymi. Przedstawiciele GZM wskazują, że wdrożenie systemu IV generacji otworzyłoby go m.in. na małe miejscowości, w których można by początkowo umieścić np. po kilka rowerów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.