W sobotę, 23 czerwca, rozpocznie sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego.
Poinformowało o tym we wtorek, 12 czerwca, Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW), które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchomia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy. Oznacza to przejazdy w weekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie, od końca czerwca do końca września.
W tym roku kolejka została po raz pierwszy uruchomiona między Bytomiem i Tarnowskimi Górami w ostatni weekend, w święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego - Industriadę. 9 czerwca obowiązywał specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy między centrum Bytomia i ważnymi punktami szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karb, pobliską Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.
Według szacunków SGKW, podczas tegorocznej Industriady przez stację w Karbiu przewinęły się ponad 4 tys. zwiedzających. Stowarzyszenie uruchomiło w sobotę 22 pociągi pod nazwą INDUexpress, praktycznie wszystkie miały ponadstuprocentowe obłożenie.
Na stacji w Karbiu przewodnicy SGKW oprowadzali grupy, chcące poznać zachowany dorobek i wysłuchać historię tej kolei. Dużym zainteresowaniem cieszył się punkt, w którym można było zejść do kanału rewizyjnego i zobaczyć, jak wygląda lokomotywa od spodu. W dawnym budynku biurowym na zwiedzających czekała makieta kolejowa z odcinkiem linii wąskotorowej i stacją styczną z koleją normalnotorową. Przy odremontowanej ostatnio i również udostępnionej nastawni można było poczuć się jak wolontariusz, budując od podstaw odcinek toru.
Jak co roku, zanim kolejka ruszy na szlak, wolontariusze Stowarzyszenia sprawdzają bowiem i uzupełniają infrastrukturę torową. Przed tegorocznym sezonem członkowie SGKW m.in. wymieniali podkłady i przytwierdzenia w pobliżu Suchej Góry, rozpoczęli wymianę toru w miejscu ubiegłorocznego wykolejenia w Tarnowskich Górach; musieli też uporać się z uszkodzeniem odcinka zbudowanego przez specjalistyczną firmę trzy lata temu w miejscu szkód górniczych między ul. Konstytucji a obwodnicą Bytomia.
Choć podczas Industriady można było dotrzeć INDUexpressem tylko do Zabytkowej Kopalni Srebra, w wakacyjne weekendy i święta będzie można dojechać dalej - do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Choć stowarzyszenie dotąd nie podało tegorocznego rozkładu jazdy, w poprzednich latach układano go tak, aby w Bytomiu można było przesiadać się między kolejką a rozkładowymi pociągami Kolei Śląskich.
Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien też zostać znów przedłużony dzięki "Srebrnemu pociągowi". To wspólna oferta niedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra przygotowana przez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzanie kopalni w ub. r. można było korzystać od października do połowy grudnia.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną z pozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część sieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śląskie zostało Stowarzyszenie. W ostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r. świętowano 160-lecie GKW.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.