REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
13 maja 2018 14:38 Polska Agencja Prasowa 1.7 tys. odsłon

Katowice: za dwa lata na ulicach bardzo inteligentnie

Do 2020 r. miasto chce uruchomić nowoczesną wersję Inteligentnego Systemu Zarządzania Transportem (ITS)
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

W ciągu dwóch lat katowicki samorząd chce zbudować system zarządzania ruchem. W ostatnim tygodniu otrzymał na ten cel unijne dofinansowanie. Istniejąca koncepcja określiła już założenia systemu. Trasy, które obejmie system, mają zostać określone na etapie przetargu.

Chodzi o unijny projekt Katowickiego Inteligentnego Systemu Zarządzania Transportem (ITS) o wartości 56,5 mln zł, o którego dofinansowaniu do 47,8 mln zł informował w ostatnich dniach urząd marszałkowski województwa śląskiego. Przyznano je w konkursie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) obecnego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dotyczącym rozwoju infrastruktury transportu niskoemisyjnego.

Realizacja projektu, który ma zostać ukończony do połowy 2020 r., ma rozpocząć się w trzecim kwartale tego roku. Przetarg na realizację w systemie "projektuj i wybuduj" powinien być ogłoszony w perspektywie 30 dni. Rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka poinformowała, że szczegóły związane np. z trasami, które obejmie ITS, określi dopiero przetarg.
- W tej chwili mamy tylko koncepcję, na bazie której rozpocznie się projektowanie - wyjaśniła Lipka.

Płynna sygnalizacja, informacja o zatorach, priorytety dla komunikacji
Miasto podało dotąd, że katowicki ITS zostanie wdrożony "na wybranych ciągach ulic i skrzyżowaniach". System ma zapewniać m.in.: automatyczne sterowanie sygnalizacją (pod kątem płynności ruchu), informacje o zatorach ulicznych, priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach, możliwość kierowania pojazdów komunikacji publicznej na trasy alternatywne czy bieżące informowanie pasażerów o ruchu tramwajów i autobusów.

Wiadomości dla kierowców: zajętość parkingu, objazdy
Wśród określonych w koncepcji funkcjonalności katowickiego systemu, które z punktu widzenia użytkownika mają być najistotniejsze, miasto będzie oczekiwało m.in. zapewnienia kierowcom informacji o warunkach ruchu, o zajętości miejsc parkingowych, o zalecanych objazdach i optymalnych trasach przejazdu, wraz z możliwością planowania podróży.

Informacja ta ma obejmować m.in. dane o bieżącym natężeniu ruchu (w postaci wskaźników, map, zdjęć z kamer, ostatnio zmierzonym czasie przejazdu pomiędzy określonymi punktami), o losowych i planowanych utrudnieniach (m.in. wypadki, awarie sygnalizacji, infrastruktury drogowej i technicznej, prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe) wraz z ostrzeżeniami.

Pogoda i ważne obiekty
Katowicki ITS ma także informować o aktualnej dostępności miejsc parkingowych, warunkach pogodowych (z ostrzeżeniami) i zawierać dane o wybranych obiekty zainteresowania (stacje paliw, stacje obsługi pojazdów, punkty kontroli prędkości, stacje ważenia pojazdów, posterunki policji i straży miejskiej, szpitale czy punkty opieki medycznej).

Zakładane jest wykorzystanie co najmniej kilku kanałów informacyjnych: portalu internetowego w wersjach strony www i mobilnej, radia (protokół RDS-TMC), telefonu (automatyczna informacja głosowa IVR - Interactive Voice Response), SMS - poprzez Katowicki Informacyjny Serwis SMS-owy czy drogowe tablice świetlne oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (wyłącznie w zakresie wiersza informacyjnego).

Inteligentny monitoring ulic
System ma też obejmować urządzenia wraz z oprogramowaniem, wspierające pracę inżynierów ruchu. Chodzi m.in. o monitorowanie parametrów ruchu, m.in. natężenie i gęstość ruchu, stopień obciążenia - z rozróżnieniem grup pojazdów, określanie średnich czasów i prędkości przejazdów, szacowanie warunków ruchu czy ocenę koordynacji ciągów komunikacyjnych.

Kompatybilnie z miejskimi kamerami
Katowicki ITS ma być zgodny z KISMiA (Katowickim Inteligentnym Systemem Monitoringu i Analizy), co zwiększy funkcjonalności obu rozwiązań. Uruchomiony w sierpniu 2016 r. KISMIA obejmuje m.in. 219 kamer, zapewniając m.in. automatyczne wykrywanie i alarmowanie dyspozytorów o kilkunastu rodzajach zdarzeń. Trwa rozbudowa tego systemu o 30 kolejnych kamer, a także o 32 czujniki jakości powietrza (docelowo ma być ich jeszcze o 127 więcej).

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • WSLOR
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Najnowocześniejszy blok energetyczny pracuje na pół gwizdka
3 października 2024
18.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]