- Na przełomie maja i czerwca br. będą znane dokładne wyniki analizy lokalizacyjnej, dzięki której znany będzie obszar przeznaczony pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK dla RP Mikołaj Wild.
- Na przełomie maja i czerwca będziemy znali dokładne wyniki analizy lokalizacyjnej, dzięki której poznamy obszar przeznaczony pod budowę tej inwestycji. I od tego momentu rozpoczną się intensywne konsultacje z mieszkańcami, tak aby wypracować kompromisowe rozwiązania, wyzwania, jakim jest nabycie gruntów pod tę inwestycję" - powiedział Wild we wtorek w Sejmie podczas pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
- Mamy świadomość, że realizacja tego przedsięwzięcia nie będzie następowała bez problemów- dodał.
- To inwestycja bezprecedensowa, także ze względu na swoją skalę - podkreślił Wild.
Wiceminister zaznaczył, że projekt ustawy umożliwi powstanie CPK, czyli multimodalnego węzła transportowego w samym sercu Polski. Spowoduje on również rozbudowę sieci kolejowej i przemodelowanie systemu transportowego.
- 90 proc. terenów potrzebnych do powstania CPK przewidujemy, że uda nam się nabyć (...). Te negocjacje, które rozpoczną się jeszcze w tym roku, potrwają do końca 2019 roku, czyli będą trwały przeszło 1,5 roku. Rzeczpospolita dołoży starań, aby umowy były jak najbardziej korzystne dla lokalnej społeczności, ponieważ pisaliśmy ustawę w taki sposób, aby wyjść jak najdalej naprzeciw niepokojom społeczności lokalnej - powiedział. Dodał, że inwestycja ta musi być prowadzona z poszanowaniem interesów lokalnej społeczności.
- Pprzygotowując ustawę skupiliśmy się na zapewnieniu skuteczności tej inwestycji i efektywnej kontroli publicznej nad procesami, które będą się na nią składać - powiedział Wild i dodał, że dział pierwszy tej ustawy wyznacza zasady ogólne, na podstawie których będzie przeprowadzony proces inwestycyjny.
- Stoimy przed możliwością współtworzenia największego projektu infrastrukturalnego w ciągu ostatnich 30 lat. Głęboko wierzę, że idea stworzenia najlepiej skomunikowanego miejsca nie tylko w Polsce, ale w naszej części Europy, leży głęboko w interesie każdego z mieszkańców naszego kraju - niezależnie od prezentowanych sympatii i poglądów politycznych - podkreślił.
Jak zauważył, ruch lotniczy w Polsce rośnie.
- Od 2010 roku mamy świadomość, że największy port w Polsce, czyli Lotnisko Chopina, nie będzie w stanie obsłużyć wzrastającego ruchu. Budowa CPK to nie tylko budowa lotniska. To również budowa ponad 800 km nowych tras kolejowych, to stworzenie możliwości dojechania do Portu Solidarność w ciągu 2-2,5 godz. z największych polskich miast - przekonywał pełnomocnik.
Jak tłumaczył Wild, drugi dział projektu ustawy to część ustrojowa, w której zostały rozszerzone kompetencje pełnomocnika i dookreślono kompetencje spółki celowej, która zostanie powołana na podstawie ustawy. Jak mówił, do kompetencji pełnomocnika będzie należał m.in. nadzór nad strategicznymi założeniami projektu.
Projekt przewiduje, że minister właściwy ds. transportu będzie wykonywał swoje funkcje w odniesieniu do sektora lotniczego przy pomocy sekretarza bądź podsekretarza stanu, będącego pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Jeśli chodzi o spółkę celową, to ma ona zajmować się operacyjnym zarządzaniem programem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.