Nowy pilotażowy system rowerów miejskich ma zostać 1 lipca br. uruchomiony w Świętochłowicach. Cztery stacje z 32 rowerami znajdą się w czterech ważnych punktach miasta.
Wartą blisko 159 tys. zł umowę na projekt "Świętochłowicki Rower Miejski - Wakacyjny Program Pilotażowy 2018" podpisali w czwartek w tym mieście przedstawiciele lokalnego samorządu oraz operatora, spółki Nextbike Polska.
Na świętochłowicki system złożą się cztery stacje z 32 rowerami zlokalizowane na deptaku przy ul. Katowickiej, przy Urzędzie Miejskim, na terenie ośrodka sportowo-rekreacyjnego Skałka (Al. Parkowa) oraz w dzielnicy Piaśniki, przy filii nr 1 Miejskiej Biblioteki Publicznej (skrzyżowanie ul. Chorzowskiej z ul. Korfantego).
- Jeszcze pracujemy nad szczegółami, ale planowo +Świętochłowicki Rower Miejski+ w pierwszą trasę wyruszy już w wakacje - zapowiedział cytowany w czwartkowej informacji samorządu miejski oficer rowerowy Piotr Wasieczko.
- Nowy projekt w Świętochłowicach wiążemy też z planem rozbudowy sieci rowerowej. Chcemy by miasto było dobrym miejscem dla rowerzystów - dodał prezydent Świętochłowic Dawid Kostempski.
Dla spółki Nextbike Świętochłowice są kolejnym miastem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), w którym pojawią się jej rowery. Projekt tam ma na razie charakter pilotażowy - jeżeli spodoba się mieszkańcom, ma być kontynuowany. Podobny w skali pilotaż - z 4 stacjami i 32 rowerami - w piątek zostanie na dwa miesiące uruchomiony w pobliskim Zabrzu.
Spółka Nextbike umożliwia korzystanie z wszystkich swoich systemów rowerów miejskich (aktualnie jest ich w Polsce ok. 30) przy użyciu jednego konta użytkownika.
W tym roku ruszyły już m.in. systemy spółki w Gliwicach (15 stacji ze 150 rowerami) i w Katowicach (docelowo blisko 400 rowerów w 52 stacjach). W maju uruchomione zostać mają systemy w Tychach (7 stacji z 60 rowerami) i w Sosnowcu (9 wypożyczalni ze 130 rowerami). W czwartek przetarg na uruchomienie od 1 lipca 46 stacji z 460 rowerami ogłosił samorząd Chorzowa.
Niezależnie od działań poszczególnych miast regionu, prace nad uruchomieniem systemu roweru metropolitalnego prowadzi działająca od stycznia br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Postulowany przez nią system tzw. IV generacji ma być zgodny (lub równoległy) z rozwiązaniami, które dotąd wdrożyły lub obecnie wdrażają miasta Metropolii.
Władze GZM chcą, aby jednym rowerem można było przemieszczać się na terenie całej Metropolii, także wypożyczając go w jednym mieście i zostawiając w innym. Choć bowiem poszczególne istniejące systemy obsługuje jeden operator, obecnie jest to niemożliwe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.